Ponad 10,7 miliona indywidualnych użytkowników oraz 1,1 miliona firm aktywnie korzysta z bankowości internetowej. To najszybciej rozwijający się segment bankowości - rośnie w tempie 10-15% rocznie.
Jeśli tempo przyrostu utrzyma się, pod koniec roku dostęp do konta przez Internet będzie miało ponad 20 milionów Polaków. Liczba i wartość płatności bezgotówkowe realizowane za pomocą kart kredytowych i debetowych również rosną, kryzysu na razie nie widać – wynika z ósmej edycji raportu netB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich.
Na koniec II kwartału 2012 roku liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła ponad 19,2 miliona osób. To o blisko 2,5 miliona użytkowników więcej niż 12 miesięcy wcześniej (wzrost o prawie 15% r/r). Proporcjonalnie w stosunku do liczby nowych umów bankowości internetowej rośnie również grupa osób, które aktywnie korzystają z internetowego kanału dostępu do usług bankowych. W ciągu ostatniego roku powiększyła się ona o 1,1 mln osób i przekroczyła 10,7 miliona użytkowników (wzrost o 11,5% r/r). Klienci banków coraz bardziej doceniają wygodę związaną z możliwością zarządzania swoimi finansami poprzez sieć i darzą tę formę kontaktu z bankiem coraz większym zaufaniem.
- Dane na temat rozwoju bankowości internetowej wskazują, że niezbyt optymistyczne prognozy gospodarcze, które przekładają się na oczekiwania konsumentów i przedsiębiorców wcale nie oznaczają spadku zaufania do bankowości. Polacy chętnie korzystają z bankowości elektronicznej, nie obawiają się o bezpieczeństwo swoich środków i wykonywanych operacji. Utrzymanie kilkunastoprocentowych wzrostów w tak trudnych czasach pokazuje, że planowane i już zrealizowane przez banki inwestycje w rozwój platform internetowych i mobilnych mają uzasadnienie. Oczekujemy, że te pozytywne trendy będą kontynuowane – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Pozytywne obserwacje w zakresie korzystania z bankowości internetowej dotyczą również przedsiębiorstw. Zaprezentowane w raporcie statystyki wskazują na znaczące wzrosty liczby klientów z sektora MSP i wzrost ich aktywności. W skali ostatnich 12 miesięcy grupa użytkowników z dostępem do bankowości internetowej oraz grupa aktywnych klientów powiększyły się odpowiednio o 12 i 9%. Jednocześnie, jak zauważają autorzy badania Indicator i WIB o zwyczajach małych i średnich przedsiębiorstw w związku z usługami bankowymi – trudno dziś znaleźć przedsiębiorstwa, które nie korzystałyby z bankowości internetowej – blisko 90% małych i 95% średnich firm deklaruje korzystanie z usług bankowych przez Internet, co jest także podstawowym czynnikiem warunkującym podjęcie współpracy z bankiem.
Źródło: Związek Banków Polskich, polskaszerokopasmowa.pl