Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zdecydowania interwencja ZPP. Piecza zastępcza bez pieniędzy

Zdecydowania interwencja ZPP. Piecza zastępcza bez pieniędzy fotolia.pl

Brakuje blisko 800 milionów na realizację ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej.

Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego Związek Powiatów Polskich zwrócił się do ministra Jerzego Millera z prośbą o pilne zwołanie zespołu kryzysowego z udziałem przedstawicieli środowisk samorządowych, ministra  pracy i polityki społecznej oraz ministra finansów. Potrzeba, bowiem pilnie rozwiązać problem niedoszacowania dochodów gmin, powiatów i województw na realizację nowych zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej.

Determinacja w ratowaniu budżetów samorządowych odniosła skutek. Na prośbę ministra Jerzego Millera, ZPP przedstawił pisemną argumentację dla potrzeby zwiększenia nakładów na realizację nowych zadań (poniżej list Prezesa Zarządu ZPP do ministra Jerzego Millera).

Teraz strona rządową ma tydzień na analizę skutków wdrożenia ustawy, a następnie zbierze się zespół rządowo-samorządowy i rozpatrzy wniosek ZPP o wdrożenie jednego lub więcej z wymienionych niżej działań:

  • wielokrotne zwiększenie wysokości rezerwy w budżecie państwa na realizacje w/w,
  • zmianę charakteru zadań z obligatoryjnych na fakultatywne,
  • odłożenie w czasie wejścia w życie niektórych przepisów,
  • likwidację lub zmniejszenie minimalnych limitów zatrudniania w odniesieniu do asystenta i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej,
  • zmianę redakcji niektórych przepisów (niezależnie od podniesionych wyżej uwag niektóre przepisy ustawy są niejasne co powoduje powstanie rozbieżnych interpretacji).

Poniżej prezentuję symulację skutków finansowych wdrożenia ustawy o wsparciu rodziny i pieczy zastępczej w roku 2012, która została wysłana do MSWiA, resortu pracy i polityki społecznej oraz resortu finansów.

Obliczeń tych dokonano na podstawie analiz dotyczących grupy samorządów (np. powiatów Województwa małopolskiego, największych miast wchodzących w skład Unii Metropolii Polskich, 14 samorządów województw) oraz szczegółowych analiz przeprowadzonych w wybranych, pojedynczych jednostkach samorządu gminnego lub powiatowego. Ze względu na dużą rozpiętość kosztów w pojedynczych jednostkach samorządu terytorialnego, dla potrzeb niniejszej analizy dokonano uśrednienia skutków wdrożenia ustawy (w zależności od kategorii samorządu).

Aktualnie Związek Powiatów Polskich prowadzi ogólnopolskie badanie ankietowe, dotyczące kwestii oceny skutków wdrożenia ustawy o wsparciu rodziny i pieczy zastępczej, którego wyniki przedstawione zostaną resortom.

Podkreślić należy, że podczas spotkania dyrektorów wydziałów spraw społecznych urzędów wojewódzkich (Kielce, październik br.) oszacowano, że skutki finansowe wdrożenia ustawy dla pojedynczego powiatu wynosić będą od 400 tys. do 1,5 mln zł, dla gmin (bez miast na prawach powiatu) do 500 tys. zł, natomiast w przypadku zadań realizowanych przez samorządy województw, wnioskowano o zagwarantowanie  w budżecie państwa kwoty 25 mln zł.

Symulacja skutków finansowych wdrożenia ustawy o wsparciu rodziny i pieczy zastępczej. Zestawienie dotyczy roku 2012. Ujęto w nim koszty realizacji dodatkowych zadań nałożonych na gminy, powiaty i województwa.

W przypadku, kiedy okaże się, ze średni koszt dla powiatu osiągnie 1 mln złotych, wówczas łączna kwota niedoszacowania dla wszystkich jst wyniesie 782 mln zł

Nie zawiera ona kosztów zadań fakultatywnych realizowanych przez gminy, które jednak są ściśle związane z realizacją zadań obligatoryjnych. Ich wartość szacuje się w wysokości 1/4 kosztów zadań obligatoryjnych, to jest w wysokości około 105 mln zł.

Tak czy inaczej kwota niedoszacowania zadań jest ogromna. Musi znaleźć sie sposób rozwiązanie tego problemu.

Marek Wójcik

Sob., 29 Prn. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: