WSA w Poznaniu: nieprzekazanie sądowi przez organ skargi na bezczynność uzasadnia wymierzenie temu organowi kary grzywny.
Sąd administracyjny w opisywanej sprawie wskazał na obowiązki organów administracji publicznej w sytuacji, gdy na ich działalność (a właściwie zaniechanie i opieszałość skutkujące powstaniem stanu bezczynności) składana jest skarga. Instytucja opisana w art. 54 p.p.s.a. zakłada przekazanie danej skargi przez organ, którego bezczynność lub przewlekłe prowadzenie sprawy zostały zaskarżone, sądowi administracyjnemu. Zgodnie z przepisem § 2, do pakietu dokumentów przekazywanych sądowi dołącza się odpowiedź na skargę oraz akta sprawy. Tym samym, ustawodawca przewidział procedurę wnoszenia tego rodzaju skargi do sądu administracyjnego, jako dwustopniową.
W tej sprawie organ nie przekazał jednak skargi "wyżej", poprzestając na udzieleniu pisemnej odpowiedzi adresowanej do skarżącej, podnosząc że w tym przypadku nie doszło do żadnych naruszeń po jego stronie. Wspomniane wyżej przepisy stanowią jednak jasno - przekazanie skargi sądowi administracyjnemu jest obowiązkiem organu, niezależnie od jego opinii odnośnie danych okoliczności. Naruszenie tego obowiązku wiąże się z sankcją przewidzianą w treści art. 55 § 1 i 154 § 6 p.p.s.a., jaką jest wymierzenie grzywny w wysokości nieprzekraczającej 10-krotności przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku.
Jak zauważył Sąd, wymierzenie grzywny nie jest obligatoryjne i decyzja o ukaraniu organu należy do uznania sądu. W tej sytuacji, biorąc pod uwagę długi czas, jaki upłynął od złożenia skargi, zdecydowano się wymierzyć grzywnę. Przy określeniu jej wysokości uwzględniono jednak, że działanie organu nie było intencjonalne ani nie wynikało ze szczególnie rażących nieprawidłowości. Te dwie zmienne stanowią bowiem podstawowe kryteria wymiaru grzywny w określonej wysokości (przyp. red.).
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 września 2024 r. (sygn. II SO/Po 7/24)
Źródło: LEX