Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Skarga mieszkańca gminy na uchwałę budżetową zasadniczo niemożliwa

Skarga mieszkańca gminy na uchwałę budżetową zasadniczo niemożliwa fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w swoim ostatnim postanowieniu odrzucił skargę jednego z obywateli na uchwałę budżetową rady miasta na kolejny rok kalendarzowy. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił stwierdzony brak interesu prawnego do wniesienia środka zaskarżenia.

Pojęcie "interesu prawnego" stanowi jedno z podstawowych i najczęściej interpretowanych zagadnień związanych z problematyką prawa administracyjnego. W treści kodeksu postępowania administracyjnego nie zamieszczono bowiem jego wyczerpującej definicji, a jednak posiadanie przez stronę interesu prawnego stanowi jedną z podstaw dla licznych możliwych do podjęcia działań oraz uprawnień procesowych.

Wątpliwości wzbudza kwestia interesu prawnego obywatela danej jednostki samorządu terytorialnego, który wyraża uwagi wobec aktu niedotyczącego go bezpośrednio, jednak mającego duże znaczenie dla ogółu spraw związanych z polityką i gospodarką miasta czy gminy, którą zamieszkuje.

Zgodnie z treścią art. 58 par. 1 ust. 5a p.p.s.a., w razie gdy interes prawny lub uprawnienie wnoszącego skargę na uchwałę czy akt nie zostało naruszone stosownie do wymagań przepisu szczególnego, sąd odrzuca skargę. Przepisem szczególnym w tym przypadku jest art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w świetle którego prawo do zaskarżenia uchwały czy zarządzenia do sądu administracyjnego, przysługuje każdemu, czyj interes prawny został w danych okolicznościach naruszony.

Uchwała budżetowa jako akt zawierający wykaz zadań jednostki samorządu terytorialnego, a także plany dochodów i wydatków, stanowi akt o szczególnym charakterze. Choć stanowi kluczowe źródło prawa na danym obszarze, nie tworzy żadnych obowiązków ani uprawnień po stronie osób trzecich - w tym przypadku mieszkańców miasta. Samo zamieszkiwanie na terenie określonej jednostki nie umożliwia zatem udowodnienia przez skarżącego związku między daną uchwałą a jego osobistą sytuacją.

Zgodnie z obowiązującą linią orzeczniczą, nader szeroka interpretacja pojęć "interesu prawnego" czy "uprawnienia" nie może prowadzić do tego, aby skarga na akt jednostki samorządu terytorialnego miała charakter skargi powszechnej. Związek między treścią uchwały a sytuacją skarżącego musi mieć konkretny, wymierny charakter. W przeciwnym wypadku nie można mówić o posiadaniu interesu prawnego.

Źródło: postanowienie WSA w Łodzi z dnia 14 sierpnia 2024 r. (sygn. I SA/Łd 273/24).

Śr., 21 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch