Obrady XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich były odpowiednim momentem, by po raz kolejny zaapelować o konieczność wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w wykonywaniu zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego.
Autorzy stanowiska przypomnieli, że niezaspokojone potrzeby komunikacyjne dotyczą przede wszystkim połączeń w ramach obszarów funkcjonalnych miast powiatowych. W praktyce oznacza to wiodącą rolę organizatorów PTZ na poziomie powiatowym i międzygminnym, w tym ramach związków powiatowo-gminnych. Niestety napotykają one na bariery finansowe i prawne.
W związku z powyższym Zgromadzenie Ogólne poparło dotychczasowe starania ZPP o zmianę obecnego stanu prawnego, które niezmiennie dotyczą:
- modyfikacji zasad przyznawania środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych poprzez przyznanie pierwszeństwa w uzyskaniu dotacji związkom powiatowo-gminnym, a następnie powiatom i związkom międzygminnym,
- zwiększenia globalnej kwoty przeznaczonej na dopłaty do przewozów finansowanych z FRPA, bowiem pomimo zwiększenia przychodów Funduszu z 800 mln zł do 1 mld zł w dalszym ciągu jest to kwota niewystarczająca do zapewnienia wydajnego systemu PTZ i likwidacji tzw. „białych plam transportowych”,
- zwiększenia dopłaty za wozokilometr do poziomu nie niższego niż 4 zł, a także wprowadzenia klauzuli waloryzacyjnej, co przy rosnących kosztach usług publicznych ułatwiłoby planowanie linii komunikacyjnych i gwarantowałoby utrzymanie poziomu dofinansowania przewozów ze strony budżetu państwa.
Z treścią stanowisk XXX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj