Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Raport o sytuacji i statusie dyrektorów szkół i placówek oświatowych

Raport o sytuacji i statusie dyrektorów szkół i placówek oświatowych fotolia.pl

Za Ośrodkiem Rozwoju Edukacji zapraszamy do lektury raportu zrealizowanego w ramach projektu „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym, przez Szymona Więsława z Instytutu Badań w Oświacie.

Badanie przeprowadzone zostało w okresie od lutego do lipca 2011 r., miało charakter eksploracyjny i służyło dokonaniu możliwie precyzyjnego opisu rzeczywistości.

Celem przeprowadzonego badania było zbadanie zależności statusu dyrektorów szkół i placówek od wybranych czynników decydujących o ich sytuacji prawnej jako pracodawcy i pracownika, w tym także czynników związanych z relacjami dyrektorów szkół/placówek z organami prowadzącymi (jednostkami samorządu terytorialnego).

Wyłaniający się z badań obraz relacji dyrektorów szkół i placówek oświatowych z samorządowymi organami prowadzącymi przedstawia bardzo duże zróżnicowanie, praktycznie we wszystkich badanych obszarach. Status dyrektora zależy od typu, wielkości i geograficznej lokalizacji jednostki samorządu terytorialnego. Wpływa na niego również typ kierowanej szkoły/placówki, jej wielkość, a także cechy dyrektora, takie jak wiek lub staż pracy.

Zaskakująco duże jest też zróżnicowanie wynikające z lokalnych zwyczajów oraz osobistych cech dyrektorów (takich jak choćby umiejętność przekonywania). Mimo wielu pokazanych w raporcie prawidłowości i zależności można zaryzykować stwierdzenie, że sytuacja dyrektora w znacznej mierze zależy od jego osobistych kompetencji w zakresie budowania relacji z osobami reprezentującymi organ prowadzący. Za taką tezą przemawiają liczne obszary decyzji podejmowanych w ramach uzgodnień, przenikanie się odpowiedzialności, a także duże zróżnicowanie (np. wynagrodzeń) w ramach homogenicznych grup szkół.

Raport zawiera bardzo obszerny materiał do analiz i refleksji. Autor dokonał analizy danych o 25 tys. dyrektorów zgromadzonych w systemie informacji oświatowej (SIO), przeprowadził internetowe ankiety z dyrektorami szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez jst. oraz z osobami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie jednostek oświatowych w jst. Ponadto, przeprowadził z przedstawicielami jst. telefoniczne indywidualne wywiady pogłębione.

Pełna treść raportu w załączniku pod tekstem (przy pobieraniu, szczególnie przez wolniejsze łącze internetowe proszę uzbroić się w cierpliwość, bo plik jest bardzo duży – ponad 7 MB).

Źródło: ore.edu.pl

Pt., 13 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun