Unia Metropolii Polskich podjęła stanowisko w sprawie wdrożenia dyrektywy unijnej dotyczącej zamówień publicznych. Kwestionuje zapisy projektu nowelizacji prawa zamówień publicznych.
Unia wnosi uwagi do rządowego projektu nowelizacji prawa zamówień publicznych (druk sejmowy 366, obecnie prace nad nim trwają w sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju).
W ocenie korporacji projekt w sposób jednoznaczny dopuszcza możliwość powierzania zadań podmiotom wewnętrznym w formie zamówień in-house, definiując jednocześnie szereg zasad wynikających z ogólno-unijnych przepisów promujących konkurencję w gospodarce. - Unia Metropolii Polskich stoi na stanowisku, aby dyrektywę zastosować literalnie, bez kolejnych eksperymentów i odstępstw. Treść zaleceń określonych w pkt. 32 preambuły dyrektywy i powtórzona w art. 12, dotyczące wyłączenia zastosowania przepisów zamówień publicznych w odniesieniu do kontrolowanych przez zamawiającego osób prawnych, ma charakter powinności do wdrożenia przez państwo członkowskie UE, a nie jedynie możliwości – czytamy w stanowisku.
UMP zauważa, że pierwotny projekt nowelizacji (wersja z 19 stycznia br.) zawierał, co do zasady prawidłową implementację przepisów dyrektywy, poprzez dodanie art. 4e stanowiącego o niestosowaniu przepisów tejże ustawy do zamówień in-house. Natomiast projekt ostatecznie przyjęty przez Radę Ministrów 14 marca 2016 dokonuje zmiany w tym zakresie.
- Dyrektywa wyłącza zamówienia in-house spod obowiązku stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Natomiast nowelizacja ustawy prawo zamówień publicznych zmieniłaby in-house jedynie w przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Zasadna jest wątpliwość, czy taka zmiana byłaby zgodna z porządkiem prawnym UE. Może okazać się bowiem, iż rozwiązanie wpisane do nowelizacji będzie mogło być stosowane tylko do wysokości progów, od których powstaje obowiązek stosowania rygorów wynikających z dyrektyw UE – wynika ze stanowiska.
Sprzeciw Unii budzi ponadto regulacja odnosząca się do zwiększonego (z 80 % do 90 %) - w porównaniu do unormowania dyrektywy - udziału zadań publicznych wykonywanych przez osoby prawne (tu: samorządowe osoby prawne). - W uzasadnienia projektu z 14 marca 2016 r. nie wyjaśniono przyczyn odmienności polskiego uregulowania – zauważa UMP.
Miasta UMP są zainteresowane zmianami prawa pozwalającymi na wykorzystanie własnej jednostki organizacyjnej do realizacji zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj. zarówno odbioru - od właścicieli nieruchomości – odpadów komunalnych, jak i ich zagospodarowania. - Nie podzielamy obaw wyrażonych m.in. przez Konfederację Lewiatan co do zagrożenia swobody działalności przedsiębiorców prywatnych na tym rynku. W chwili obecnej spółki komunalne nie dysponują potencjałem, który umożliwiałby realizację zdań ponad obszary, jakie były objęte ich ofertami składanymi na przetargach gminnych – podnosi Hanna Gronkiewicz-Waltz, przewodniczący Rady UMP, prezydent m.st. Warszawy.