Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Współpraca jednostek samorządu terytorialnego na świecie - Obszar Metropolitalny Barcelony

Współpraca jednostek samorządu terytorialnego na świecie - Obszar Metropolitalny Barcelony fotolia.pl

Obszar Metropolitalny Barcelony (OMB) został zarejestrowany w październiku 2011 r. Powstał, na mocy prawa uchwalonego przez Parlament Katalonii 27 lipca 2010 r., na bazie trzech już funkcjonujących organizacji metropolitalnych – Związku Gmin Obszaru Metropolitalnego Barcelony, Agencji Ochrony Środowiska oraz Związku Transportu Metropolitalnego.

OMB zajmuje tylko 2% obszaru Katalonii, ale zamieszkuj go aż 43% (3 200 tys.) mieszkańców tego regionu. Gęstość zaludnienia wynosi 5000 osób na km kw, co stanowi wskaźnik 20-krotnie wyższy niż średnia w regionie. OMB obejmuje teren mocno zurbanizowany. Pracodawcy z obszaru OMB tworzą ponad 50% stanowisk pracy w całej Katalonii.

Jednostki tworzące obszar
Badalona, Barcelona, Begues, Castellbisbal, Castelldefels, Cervelló, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, Montgat, Pallejà ,Papiol, Prat de Llobregat, Ripollet, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de la Barca, Sant Boi de Llobregat, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Cervelló, Santa Coloma de Gramenet, Barberà del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Cerdanyola del Vallès, Tiana, Torrelles de Llobregat, Viladecans, Badia del Vallès, Palma de Cervelló.

Zasady działania
OMB posiada osobowość prawną i zdolność do czynności prawnej. Obszar działa w oparciu o zasady:

  • autonomii lokalnej, która gwarantuje wykonywanie zadań na własny rachunek i odpowiedzialność,
  • udziału samorządów lokalnych tworzących obszar w jego zarządzaniu,
  • równego traktowania mieszkańców w dostępie do usług publicznych,
  • sprawiedliwości i spójności społecznej,
  • zrównoważonego rozwoju,
  • partycypacji społecznej;
  • odpowiedniego poziomu finansowania;
  • współpracy i rozwoju instytucjonalnego;
  • równości i partycypacji w aktywności publicznej i świadczeniu usług;

Organizacja
Rada Metropolii – organ zrzeszający przedstawicieli wszystkich jednostek samorządu tworzących obszar. Podział miejsc w Radzie jest następujący: 25 przedstawicieli Barcelony, gminy z liczbą mieszkańców powyżej 100 tys. – 4 przedstawicieli, gminy z liczbą mieszkańców pomiędzy 75 tys. a 100 tys. – 3 przedstawicieli; gminy z liczbą mieszkańców od 20 tys. do 75 tys. 2 przedstawicieli, gminy z o liczbie mieszkańców poniżej 20 tys. po jednym przedstawicielu.
Rada Metropolii, w celu usprawnienia pracy, może tworzyć komisje rady.

Do kompetencji Rady należy m.in.:

  • powoływanie i odwoływanie Prezydenta OMB;
  • określenie liczby członków Komisji Rewizyjnej i innych komisji oraz rozdysponowanie miejsce w tych komisjach pomiędzy klubami politycznymi reprezentowanymi w Radzie;
  • tworzenie i określenie zasad działania organów pomocniczych;
  • zatwierdzenie statutu OMB;
  • kontrola i rozliczanie administracji metropolii;
  • zatwierdzanie planu działania;
  • zatwierdzenie i dokonywanie zmian w budżecie orz zatwierdzanie wydatków;
  • zatwierdzanie wysokości opat za usługi publicznej;
  • zatwierdzanie regulaminów i zarządzeń dotyczących organizacji metropolii;
  • zatwierdzanie wysokości wkładu finansowego gmin do budżetu metropolii;
  • zatwierdzanie raportów będących podstawą do podejmowania przez inne ograny procedury przyjęcia aktów z zakresu planowania przestrzennego i urbanizacji;
  • rozstrzyganie o przejęciu przez metropolię świadczenia nowych usług publicznych;
  • zawieranie umów i zalecanie świadczenia usług publicznych w tym o charakterze wieloletnim, w zakresie w jakim nie narusza to kompetencji Prezydenta;

Rada może przenosić swoje kompetencje na inne organy.

Prezydent OMB jest organem uprawionym do reprezentacji OMB. Za swoje działania odpowiada przez Radą. Do jego zadań należy m.in.:

  • zwoływanie i przewodniczenie zebraniom Rady, Zarządu oraz innych organów. W przypadku równej liczby głosów, jego głos jest rozstrzygający;
  • kierowanie zarządem i administracją OMB;
  • zarządzanie i nadzór nad działaniami i usługami świadczonymi przez metropolię;
  • sprawowanie zwierzchnictwa służbowego nad pracownikami OMB;
  • zatwierdzanie organizacji wewnętrznej;
  • zatwierdzanie programów rozwojowych dotyczących Planu działania metropolii;
  • powoływanie o odwoływanie wiceprezydenta wykonawczego i pozostałych wice[prezydentów;
  • zaciąganie zobowiązań finansowych (w granicach upoważnienia);

Zarząd jest organem pomocniczym Prezydenta w wykonywaniu jego kompetencji. Składa się z Prezydenta i członków powołanych przez Prezydenta spośród kandydatów wskazanych przez Radę. Zarząd może wykonywać również inne zadania, na podstawie delegacji organów OMB.

Specjalna Komisja Obrachunkowa – sprawuje funkcje kontrole w zakresie polityki finansowej metropolii.

Obszary działania

  • zagospodarowanie przestrzenne (w tym udział w pracach nad planem zagospodarowania przestrzennego Katalonii, udział w przygotowaniu oraz monitorowanie planów lokalnych oraz planów sektorowych, opracowywanie planów ochrony i zarzadzania krajobrazem);
  • urbanizacja i mieszkalnictwo (w tym integracja działań planistycznych poprzez plany urbanizacji metropolii, udział w Komisji Rozwoju Urbanizacji, inicjowanie i opracowywanie programów działania, kooperacja i zapewnienie doradztwa gminom przy opracowaniu przez nie aktów planistycznych, programów i projektów);
  • transport i mobilność (w tym planowanie i zarządzania publicznym transportem zbiorowym, z wyłączeniem kolei, planowanie usług taksi, zatwierdzanie planu transportowego dla obszaru metropolitalnego, udział w zarządzaniu ruchem, planowanie i zarządzenie transportem pasażerskim na potrzeby usług w obszarze kultury i turystyki, promowanie transportu zrównoważonego;
  • wodociągi (w tym zarządzanie siecią wodociągową, ustalanie taryf opłat, gospodarowanie zasobami wodnymi w tym powtórne wykorzystywanie wody do innych celów, koordynacja systemów gminnych poprzez konsolidację planowania i zarządzania systemem kanalizacji deszczowej);
  • gospodarka odpadami (w tym koordynacja gminnych systemów gospodarki odpadami, recykling).
  • środowisko naturalne (w tym opracowanie Metropolitalnego Planu Działania na rzecz ochrony środowiska, zdrowia i różnorodności biologicznej, podejmowanie działań mających na celu powstrzymywanie ocieplania się klimatu, udział w opracowaniu map akustycznych, promocja i zarzadzanie odnawialnymi źródłami energii);
  • infrastruktura metropolitalna (w tym zarządzanie ciągami komunikacyjnymi, parkami, plażami, terenami zielonymi, urządzeniami użyteczności publicznej);
  • rozwój ekonomiczny i społeczna (w tym promowanie aktywności gospodarczej, zatrudnienia, tworzenia przedsiębiorstw w przemyśle, handlu, branży usługowej i turystycznej, promowanie Strategii Metropolitalnej na rzecz modernizacji, badań i innowacji);
  • spójność społeczna i terytorialna (w tym promocja międzygminnej polityki spójności i równowagi terytorialnej).

Źródła: http://ssweb.mpt.es/; www.amb.cat; Barcelona Matropolitan Area Report 2007-2011; Ley 31/2010 del Area Metropolitana de Barcelona, Boletín Oficial del Estado z 23 września 2010 r. Nr. 231, poz. 1.

Czw., 11 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel