Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w poszczególnych województwach (RD113).
28 września 2023 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, które wprowadziły między innymi zmiany do ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Nowelizacja ustawy o FRPA przewiduje zakończenie stosowania przepisów epizodycznych, zatem wydanie nowego rozporządzenia jest konieczne w celu zastąpienia dotychczas stosowanego rozporządzenia Rady Ministrów z 26 lipca 2019 r.
Projekt określa sposób podziału środków FRPA przez jego dysponenta i będzie miał zastosowanie do naboru wniosków na 2025 rok.
W akcie określono następujący sposób podziału środków Funduszu:
- środki na umowy o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy, w którym te umowy zostały zawarte przyznaje się poszczególnym województwom zgodnie z zaangażowaniem zgłoszonym przez wojewodów dysponentowi Funduszu, które nie może przekroczyć 70% kwoty środków przekazanych wojewodzie w roku poprzednim, z zastrzeżeniem przepisów § 2, które określają poziom zaangażowania w odniesieniu do umów wieloletnich zawartych w 2024 roku. Poziom tego zaangażowania powinien być określany z uwzględnieniem limitów wskazanych w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw;
- pozostałą kwotę środków Funduszu pomniejszoną o środki zaangażowane w ramach umów o dopłatę, których okres obowiązywania i przewidzianego w tych umowach dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej przekracza rok budżetowy oraz środki wyodrębnione w planie finansowym Funduszu w ramach rezerwy w kwocie stanowiącej równowartość 5% środków przewidzianych na dofinasowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dzieli się na poszczególne województwa według wzorów określonych w rozporządzeniu.
Rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Projekt został skierowany do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania.
Z treścią projektu rozporządzenia można zapoznać się tutaj