Jedno z kujawskich miast zamierza wprowadzić budżet obywatelski. W magistracie pojawiła się jednak wątpliwość – kto i kiedy ustala jego wysokość?
W piśmie skierowanym do regionalnej izby obrachunkowej władze miasta zasugerowały, że powinna robić to rada miasta w uchwale dotyczącej zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych w sprawie budżetu obywatelskiego.
Izba, odnosząc się do pytania, stwierdziła co następuje. Kwota ustalona na poczet budżetu obywatelskiego powinna zostać wyodrębniona w projekcie budżetu właściwego danej jednostki samorządu oraz zabezpieczona w planie wydatków projektu uchwały budżetowej. Natomiast po dokonaniu wyboru zadań w ramach budżetu obywatelskiego, wydatki te winny być wykazane w formie załącznika do uchwały budżetowej, z podaniem grupy wydatków, podziałki klasyfikacji budżetowej, nazwy zadania oraz kwoty.
Jak wskazali finansowi nadzorcy, art. 5a ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym stanowi, że zadania wybrane w ramach budżetu obywatelskiego zostają uwzględnione w uchwale budżetowej gminy. Rada gminy w toku prac nad projektem uchwały budżetowej nie może więc usuwać lub zmieniać w stopniu istotnym zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego. Uchwala jednak budżet miasta, którego częścią jest budżet obywatelski.
Opracowano na podstawie pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 23 lipca 2024 r., znak RIO-KB.KO-432-1/2024.