Do zaopiniowania w ramach KWRiST resort edukacji przekazał projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań́ dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania.
Rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Projektowane rozporządzenie przewiduje:
- wyposażenie szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie w formie dziennej w sprzęt komputerowy, w tym komputery stacjonarne, laptopy i tablety, umożliwiający wykorzystanie technologii cyfrowych przy realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (§ 1 pkt 1 projektu rozporządzenia);
- dodanie do rozporządzenia załącznika określającego minimalne wymagania dla sprzętu komputerowego:
- komputerów stacjonarnych (zestawów) składających się z: jednostki centralnej, monitora ekranowego, klawiatury i myszy komputerowej lub zewnętrznego gładzika,
- laptopów (zestawów) składających się z: laptopa i myszy komputerowej lub zewnętrznego gładzika,
- laptopów przeglądarkowych (zestawów) składających się z laptopa przeglądarkowego i myszy komputerowej lub zewnętrznego gładzika,
- tabletów
- w wariancie dla ucznia i dla nauczyciela.
Projektowane rozporządzenie nie określa, jaką ilość sprzętu komputerowego będzie zakupywał organ prowadzący szkołę, pozostawiając decyzję w tym zakresie organowi prowadzącemu szkołę. Jak wskazano w uzasadnieniu minimalne wymagania określone w załączniku były konstruowane w dialogu z branżą IT i na podstawie danych otrzymanych ze szkół i placówek oświatowych.
Minimalne wymagania określone w załączniku do rozporządzenia będą obowiązywały w stosunku do sprzętu komputerowego, w tym komputerów stacjonarnych, laptopów i tabletów, który zostanie zakupiony przez organy prowadzące szkoły podstawowe i ponadpodstawowe kształcące w formie dziennej po 31 sierpnia 2023 r.
Wskazano, że projekt nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednakże nie wskazano także wprost żadnego innego źródła finansowania zakupu sprzętu, a przepis jednoznacznie nakłada obowiązek jego zakupu i zapewnienia przez organy prowadzącego stosownego wyposażenia. Wydaje się więc, że skoro założenia przedsięwzięcia związanego z rozwojem cyfrowym szkół zostały opisane w KPO to należałoby z projektem rozporządzenia poczekać do momentu kiedy realne będzie zapewnienie finansowania tego przedsięwzięcia ze środków Programu.