W ramach KWRiST do zaopiniowania wpłynęło Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki zmieniające rozporządzenie w sprawie przekazywania środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Obecnie obowiązujące regulacje przewidują, co do zasady, dofinansowanie zadań inwestycyjnych na poziomie do 50% z nielicznymi wyjątkami, dotyczącymi Centralnego Ośrodka Sportu, Instytutu Sportu itp. To z kolei powoduje, że aktualnie dla szeregu przedsięwzięć realizacja polityki Ministra w zakresie systemowego wsparcia inwestycji sportowych napotyka na nieuzasadnione bariery. Konieczne jest przeniesienie szczegółowych reguł w zakresie limitów wydatków na poziom poszczególnych programów, przy jednoczesnym pozostawieniu w rozporządzeniu ogólnych górnych limitów.
Proponowana zmiana rozporządzenia przewiduje podniesienie ogólnego, standardowego poziomu dofinansowania do 70% wydatków. Jednocześnie planowane jest utrzymanie dofinansowania do 80% wydatków kwalifikowanych w przypadku realizacji zadania dotyczącego obiektu sportowego zniszczonego lub uszkodzonego w wyniku działania żywiołu, zlokalizowanego w miejscowości ujętej w przepisach wydanych na podstawie art. 2 ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. 2020 poz. 764). Z kolei dofinansowanie realizacji zadania inwestycyjnego ze środków Funduszu na poziomie do 99% wydatków kwalifikowanych tego zadania, pozostaje utrzymane w przypadku, gdy wniosek inwestycyjny składa: Centralny Ośrodek Sportu lub Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy. Natomiast z katalogu podmiotów najbardziej uprzywilejowanych zostaje usunięte Polskie Laboratorium Antydopingowe, z uwagi na dotychczasowy brak zainteresowania środkami Funduszu.
Szczegółowe regulacje w zakresie możliwego do uzyskania wsparcia dla poszczególnych wnioskodawców, bądź rodzajów zadań inwestycyjnych określane będą przez Ministra w ogłaszanych przez niego programach inwestycyjnych.
Projektowana zmiana rozporządzenia przewiduje, że program funkcjonalno-użytkowy, o którym mowa w art. 103 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (z 2022 r. poz. 1710 i 1812) dołączyć będą do wniosków inwestycyjnych mogły również inne podmioty niż obecnie do tego uprawnione, w szczególnych przypadkach określonych w programach inwestycyjnych.
Zmiana przepisów w zakresie terminu składania wniosku o dofinansowanie realizacji zadania z zakresu rozwijania sportu i aktywności fizycznej przewiduje, aby regulacje w tym zakresie (tj. od kiedy i do kiedy można składać wnioski) określano każdorazowo na poziomie programów.
Wprowadzenie dodatkowych zapisów w projektowanej treści rozporządzenia (w § 3) ma na celu optymalizację działań realizacyjnych odnoszących się do kluczowych programów aktywizacyjnych. Decentralizacja systemu dotacyjnego pozwoli na zwiększenie efektywności i skuteczności zarządzania strategicznego oraz wpłynie na usprawnienie podejmowanych działań analitycznych i koncepcyjnych. Usankcjonowanie w przepisach wykonawczych „instytucji” operatora pozwoli na uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych odnoszących się do prawnego umocowania stosownych zapisów w ogłaszanych programach.