Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Fundusze Europejskie: Dworce na Półwyspie Helskim przejdą rewitalizację

Fundusze Europejskie: Dworce na Półwyspie Helskim przejdą rewitalizację fotolia.pl

Już niebawem ruszą prace rewitalizacyjne dworców w Helu i Kuźnicy. Budynki przejdą gruntową renowację, a ich otoczenie zyska zupełnie nowy wygląd. Inwestycje są realizowane z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Dzięki zaplanowanym robotom końcowy dworzec przy linii Reda-Hel, a także jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce, odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku o konstrukcji zwanej „murem pruskim”. Nieznacznie zmieni się bryła dworca, gdyż od strony południowej zostanie zrekonstruowana otwarta wiata. Dach obiektu w nowej odsłonie zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły. Dworzec zyska również nowe zegary oraz szyldy na elewacji. Ciekawym elementem pod wiatą od strony peronów będzie kącik przygotowany specjalnie dla dzieci. Najmłodsi znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe, okrągłe stoliki.

Przebudowa pochodzącego z 1927 r. dworca w Kuźnicy to kolejny z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Dzięki zaplanowanym robotom obiekt znów będzie obsługiwał podróżnych, a także odzyska swój historyczny wygląd. Z elewacji dworca zniknie tynk i zostaną przywrócone na niej płytka klinkierowa w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne okna i drzwi będą utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej będzie pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśli nowa iluminacja.

Dzięki przebudowie na dworcu zostanie przywrócona obsługa podróżnych. Będzie się ona odbywać w holu na parterze wyższej części budynku oraz sezonowo w poczekalni w niższej części dworca. Obydwie przestrzenie będą klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawią się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku znajdą się również toalety oraz niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.

Dzięki inwestycjom w obu budynkach wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone zostaną usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.

Źródło: MFiPR

Śr., 10 Sp. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska