Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

NIK oceniła realizację warmińsko-mazurskiego RPO

NIK oceniła realizację warmińsko-mazurskiego RPO fotolia.pl

Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Olsztynie przeprowadziła kontrolę realizacji projektów przygotowania terenów inwestycyjnych finansowanych ze środków regionalnego programu operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego na lata 2014-2020. 

Jak wynika z kontroli środki wykorzystano na ogół prawidłowo. Pomimo stwierdzonych nieprawidłowości, głównie o charakterze formalnym, osiągnięto założone efekty wdrażania Programu. W rezultacie podjętych działań, uzbrojono tereny o powierzchni 22,4 ha przeznaczone na prowadzenie przyszłych zadań inwestycyjnych. 

W ocenie NIK Instytucja Zarządzająca RPO w sposób prawidłowy wybrała projekty do dofinansowania w ramach wszystkich sześciu zorganizowanych konkursów, po przeprowadzeniu rzetelnej ich oceny formalnej i merytorycznej. Z wybranymi beneficjentami zawarła umowy na realizację projektów o wartości 26,2 mln zł. Skutecznie prowadzono przy tym bieżący nadzór i kontrolę projektów, monitorując ich zaawansowanie rzeczowe i finansowe oraz prowadząc zaplanowane kontrole. Realizacja 10 skontrolowanych projektów była zgodna z zawartymi umowami o dofinansowanie pod względem rzeczowym i finansowym. Otrzymane wsparcie wydatkowano bowiem wyłącznie na przedsięwzięcia przewidziane ww. umowami, osiągając we wszystkich przypadkach założony wskaźnik produktu w postaci uzbrojonego terenu inwestycyjnego.

W ośmiu projektach stwierdzono nieprawidłowości, polegające m.in. na:

  • nieterminowym przekazywaniu do IZ wniosków o płatność,
  • nieprzekazaniu tej instytucji dokumentacji dotyczącej wyboru wykonawcy robót budowlanych,

jednak miały one charakter formalny i nie wpływały na prawidłowość realizacji inwestycji oraz na osiągnięcie zakładanych efektów.

W jednym ze skontrolowanych projektów stwierdzono istotną nieprawidłowość polegającą na udzieleniu zamówienia niezgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, co może skutkować naliczeniem przez IZ korekty finansowanej. Należy również zauważyć, że nie wszystkie interpretacje i informacje IZ dotyczące zasad dofinansowania projektów były, zdaniem NIK, jednolite i przejrzyste dla beneficjentów. Ustalono bowiem, że w dwóch ostatnich konkursach (od 2019 r.) wyłączona została kwalifikowalność wydatków dotyczących budowy oświetlenia jedynie poprzez zamieszczenie takiej informacji na stronie internetowej IZ. Zmian takich nie uwzględniono w kluczowym dokumencie, stanowiącym załącznik do umów o dofinansowanie, dotyczącym zasad kwalifikowalności wydatków. Nie stanowiło to jednak naruszenia zasad prowadzenia postępowań konkursowych, lecz wpłynęło na zapewnienie przejrzystości w tym zakresie.

Mając na uwadze ustalenia kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz kontroli 10 beneficjentów, Najwyższa Izba Kontroli zawnioskowała o jednolite i precyzyjne ustalanie w prowadzonych postępowaniach konkursowych zasad kwalifikowalności poszczególnych wydatków, co pozwoli wyeliminować wątpliwości związane z możliwością refundacji poniesionych przez beneficjentów określonych nakładów na realizację zadań inwestycyjnych.

Źródło: NIK

Czw., 5 Sp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka