Tytułowa teza wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. Co dokładnie orzekł Sąd?
W sprawie przedmiotem sporu była ocena kwalifikowalności wydatku na zakup objętej wnioskiem o dofinansowanie maszyny, w ramach kryterium formalnego standardowego pn. kwalifikowalność wydatków. Zdaniem instytucji zarządzającej był on wydatkiem niekwalifikowalnym – z czym jak można się domyślić nie zgadzał się wnioskodawca.
Sąd na wstępie wskazał, że stosownie do przepisów ustawy wdrożeniowej, właściwa instytucja przeprowadza wybór projektów do dofinansowania w sposób przejrzysty, rzetelny i bezstronny oraz zapewnia wnioskodawcom równy dostęp do informacji o warunkach i sposobie wyboru projektów do dofinansowania, a projekt podlega ocenie pod względem spełnienia kryteriów wyboru projektów. WSA zauważył przy tym, że skoro projekt zostaje zgłoszony w trybie konkursowym, to na podmiocie aplikującym spoczywa ciężar przekonania instytucji dokonującej wyboru najlepszych z punktu widzenia celów danego priorytetu, w ramach którego organizowany jest konkurs projektów, do wiarygodności swych oświadczeń w aspekcie spełnienia obowiązujących w danym naborze kryteriów. W ocenie WSA obowiązek starannego przygotowania dokumentacji aplikacyjnej, zgodnie z wymogami konkursu, ciąży w każdym przypadku na wnioskodawcy. Braki w złożonej dokumentacji, także argumentacyjne czy jej niespójność, mogą skutkować zakwestionowaniem spełnienia przez wniosek różnych kryteriów dopuszczających – orzekł Sąd.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 19 listopada 2020 r., I SA/Rz 587/20
Źródło: CBOSA