25 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2019, przedłożony przez ministra finansów.
W projekcie budżetu na 2019 r. zaplanowano:
- dochody budżetu państwa: 387,6 mld zł,
- wydatki budżetu państwa: 416,1 mld zł,
- deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 28,5 mld zł,
- deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie 1,7 proc. PKB.
Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne
- wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,8 proc.),
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,3 proc.),
- wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej
oraz emerytur i rent (nominalnie o 6 proc.),
- wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,9 proc.).
Projekt budżetu na 2019 r. spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów według metodyki unijnej niższego niż 3 proc. PKB.
Wydatki
Po stronie wydatkowej budżetu państwa zabezpieczono środki zarówno na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań rządu, jak również na realizację nowych zadań. Zapewniono m.in. kontynuację finansowania programu „Rodzina 500 plus”, którego celem jest pomoc dla rodzin wychowujących dzieci.
Uwzględniono także skutki wynikające m.in. z:
- realizacji programu ,,Dobry start”, którego celem jest wsparcie finansowe w ponoszeniu wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego w wysokości 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym,
- wprowadzenia tzw. ,,małego ZUS” dla przedsiębiorców uzyskujących przychód w wysokości nieprzekraczającej w ciągu roku kalendarzowego 30-krotności minimalnego wynagrodzenia,
- uzupełniającego świadczenia rodzicielskiego dla osób, które wychowały co najmniej 4 dzieci i z powodu długoletniego zajmowania się potomstwem nie wypracowały emerytury w wysokości odpowiadającej co najmniej kwocie najniższej emerytury,
- finansowania zadań dotyczących lokalnej infrastruktury drogowej w ramach Funduszu Dróg Samorządowych,
- wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej,
- obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn,
- waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2019 r. wskaźnikiem waloryzacji na poziomie 103,26 proc.
- podwyższonej w 2018 r. renty socjalnej,
- dofinansowania do bezpłatnych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych dla osób, które ukończyły 75. rok życia,
- weryfikacji kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej,
- programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020,
- programu modernizacji Służby Więziennej latach 2017-2020,
- wzrostu wydatków przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Polski,
- finansowania zadań w obszarze mieszkalnictwa,
- kontynuacji zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego,
- realizacji dopłat do paliwa rolniczego na zwiększonym poziomie.
Dochody
Na poziom dochodów podatkowych w 2019 r. oprócz sytuacji makroekonomicznej wpływ będzie miała kontynuacja działań z 2018 r. oraz nowe działania mające odbudować dochody podatkowe i uszczelnić system podatkowy. Do działań tych należą m.in.:
- wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (split payment),
- wprowadzenie ustawy o STIR (przeciwdziałanie wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych),
- rozpoczęcie procesu wdrażania systemu elektronicznych kas fiskalnych on-line,
- opodatkowanie akcyzą dwóch nowych wyrobów akcyzowych: płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich,
- wprowadzenie obowiązku raportowania schematów podatkowych,
- rozwój system monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Obok zmian mających wzmocnić dochody budżetu państwa, w 2019 r. planuje się rozwiązania dotyczące wspierania przedsiębiorczości i innowacyjności, co stanowi realizację rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada się:
- wprowadzenie nowej 9 proc. stawki w podatku CIT dla małych i średnich przedsiębiorstw,
- modyfikację preferencji podatkowych związanych ze wspieraniem innowacyjności (tzw. ulgi badawczo-rozwojowe) w celu zwiększenia inwestycji dokonywanych przez przedsiębiorców.
W 2019 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział samorządów we wpływach z PIT wzrośnie z 49,83 proc. w 2018 r. do 49,93 proc. w 2019 r. W przypadku podatku CIT udział samorządów pozostanie na poziomie z 2018 r.
Projekt ustawy budżetowej na 2019 rok uwzględnia budżet środków europejskich, w którym zaplanowano:
- dochody budżetu środków europejskich: 69,7 mld zł,
- wydatki budżetu środków europejskich: 85,3 mld zł,
- deficyt budżetu środków europejskich: 15,6 mld zł.
Rada Ministrów przyjęła także Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2019-2022, przedłożoną przez ministra finansów.
Strategia, obejmująca czteroletnią prognozę zarządzania długiem Skarbu Państwa, jest przygotowywana corocznie. Założenia makroekonomiczne i fiskalne przyjęte w dokumencie są zgodne z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2019 r.
Pod koniec 2018 r. relacja państwowego długu publicznego do PKB obniży się do 47,0 proc., a pod koniec 2019 r. wyniesie 46,6 proc. W kolejnych latach utrzyma się trend spadkowy i pod koniec 2022 r. relacja państwowego długu do PKB wyniesie 40,7 proc.
Relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (długu publicznego wg definicji unijnej) do PKB będzie się obniżała do 49,2 proc. w 2018 r. i 48,9 proc. w 2019 r., a w 2022 r. osiągnie poziom 43,4 proc.
Przyjęty w projekcie ustawy budżetowej na 2019 r. limit kosztów obsługi długu Skarbu Państwa w ujęciu nominalnym będzie niższy od poziomu w 2018 r. (w 2018 r. 30,7 mld, a w 2019 r. 29,2 mld zł). W relacji do PKB koszty obsługi długu obniżą się z 1,46 proc. w 2018 r. do 1,31 w 2019 r. Relacja kosztów obsługi długu do PKB w 2022 r. obniży się do poziomu 1,27-1,30 proc.
Tegoroczny dokument stanowi kontynuację strategii przygotowanej rok temu. Nie zmienił się cel strategii, nadal jest nim minimalizacja kosztów obsługi długu Skarbu Państwa w długim horyzoncie czasowym, przy przyjętych ograniczeniach związanych z pewnymi ryzykami. Utrzymano także zadania służące wykonaniu celu strategii związane z rozwojem rynku finansowego, tj. zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowych papierów wartościowych oraz efektywne zarządzanie płynnością budżetu państwa.
Do realizacji strategii w latach 2019-2022 przyjęto, że:
- utrzymane zostanie elastyczne podejście do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do minimalizacji kosztów obsługi długu i przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka oraz możliwego wpływu na politykę pieniężną,
- głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy,
- udział długu nominowanego w walutach obcych w długu Skarbu Państwa zostanie obniżany do poziomu poniżej 30 proc. i w horyzoncie strategii będzie kontynuowane jego stopniowe obniżanie,
- priorytetem polityki emisyjnej będzie budowanie dużych i płynnych emisji o oprocentowaniu stałym, zarówno na rynku krajowym, jak i rynku euro,
- średnia zapadalność długu krajowego Skarbu Państwa utrzymywana ma być na poziomie zbliżonym do 4,5 roku, o ile będzie to możliwe z punktu widzenia warunków rynkowych,
- średnia zapadalność długu Skarbu Państwa utrzymywana będzie na poziomie zbliżonym do 5 lat.
Źródło: KPRM