Konwent Marszałków Województw RP ponownie zwrócił się do ministerstwa o usunięcie zakazu zawiązywania partnerstw projektowych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a podmiotami przez nie nadzorowanymi lub z nimi powiązanymi, przy ubieganiu się o dofinansowanie z funduszy unijnych.
Niewygodny zakaz
Przepis ustępu 6 artykułu 33 tzw. ustawy wdrożeniowej uniemożliwia zawieranie porozumień i umów partnerskich niektórym podmiotom. Przy czym w interpretacji z ubiegłego roku ministerstwo rozwoju podkreśla, iż w przepisie tym nie chodzi o typy samych podmiotów, a o typy relacji pomiędzy partnerami, niezależnie od ich formy prawnej czy faktu prowadzenia działalności gospodarczej. W bieżącym roku z kolei ministerstwo zarekomendowało samorządom stosowanie innych form współpracy (projektu grantowego, zwykłego projektu z elementami podmiotu uprawnionego do ponoszenia wydatków lub formuły projektu zintegrowanego).
Nieuzasadnione ograniczenie
W opinii marszałków takie rozwiązanie ogranicza możliwości samorządów. Oznacza ono brak możliwości regulowania przez jednostki samorządu terytorialnego relacji z podmiotami współrealizującymi projekty w sposób adekwatny do ich roli, odpowiedzialności i podziału zadań w projekcie. Dlatego konwent po raz kolejny apeluje do ministerstwa rozwoju o zmianę obecnego stanu prawnego. Marszałkowie postulują wyłączenie zakazu w stosunku do partnerstw, których jedną ze stron jest podmiot sektora finansów publicznych, poprzez wprowadzenie w art. 33 ustępu 6a w brzmieniu „Warunek, o którym mowa w ust. 6 nie dotyczy porozumienia lub umowy o partnerstwie zawieranych pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych oraz spółek prawa handlowego, w których większościowym udziałowcem lub akcjonariuszem jest ta sama jednostka sektora finansów publicznych.”.
Po co otwarty nabór, skoro zakładamy, że za partnera chcemy swoją spółkę?
Marszałkowie apelują jednocześnie o usunięcie z ustawy nakazu przeprowadzania przez samorządy otwartego naboru partnerów (ust. 2 art. 33 ustawy wdrożeniowej). Bezzasadna jest bowiem konieczność przeprowadzania otwartego naboru partnerów w przypadku, gdy JST inicjująca partnerstwo, z góry zakłada, że partnerem miałaby być wyłącznie powiązana z samorządem jednoosobowa spółka komunalna. W opinii marszałków należałoby w tym przypadku zastosować znany tzw. tryb in-house.
Źródło: stanowisko nr 23 Konwentu Marszałków Województw RP z 29.09.2016 r.