Unia Europejska formułuje swoją politykę miejską. Dwudziestu ośmiu ministrów państw członkowskich wraz z urzędnikami instytucji unijnymi, w obecności przedstawicieli miast europejskich, podpisali w Amsterdamie pakt w sprawie tzw. agendy miejskiej Unii Europejskiej. Pakt amsterdamski określa dwanaście priorytów rozwoju miast europejskich oraz związane z nimi zagadnienia przekrojowe, m.in. dobre zarządzanie, dostępność i dobra jakość usług, rewitalizacja.
Praca w partnerstwach
Pakt określa również sposób zarządzania działaniami, które będą koordynowane przez poszczególne państwa członkowskie. Przewiduje pracę w ramach dwunastu partnerstw, których zadaniem ma być wspólne opracowanie, a następnie wdrożenie rozwiązań na poziomie polityk unijnych oraz krajowych w ramach dwunastu wytyczonych priorytetów polityki miejskiej, określonych w podpisanym dokumencie.
Cztery partnerstwa pilotażowe zostały już rozpoczęte: w sprawie integracji migrantów i uchodźców, jakości powietrza, mieszkalnictwa oraz ubóstwa miejskiego. Kolejne partnerstwa mają ruszyć na pod koniec 2016 i na początku 2017 r. maja być poświęcone pozostałym priorytetom:
- Jobs and skills in the local economy - jego celem jest wypracowanie rekomendacji, dzięki którym miasta zwiększą dobrobyt oraz stopień zatrudnienia;
- Sustainable use of land and Nature-Based solutions - koncentruje się na zmianach przestrzennych w miastach i ich wpływie na jakość życia, w tym podejmuje tematy dotyczące kurczenia się miast, inwestycji brownfield/greenfield, suburbanizacji czy zieleni miejskiej;
- Circular economy - jego celem jest zwiększenie ponownego wykorzystania, naprawy oraz recyclingu posiadanych materiałów i produktów;
- Climate adaptation - celem jest przewidywanie negatywnych skutków zmian klimatu oraz podjęcie działań w celu zapobieżenia lub zminimalizowania szkód dla miast;
- Energy transition - ukierunkowany na wypracowanie rekomendacji dla długoterminowych zmian w systemach energetycznych, np. gospodarka odnawialna i efektywność energetyczna;
- Urban mobility - jego cele dotyczą wypracowania rozwiązań dla skutecznej i zrównoważonej mobilności miejskiej, opartej o transport publiczny, tzw. miękka mobilność oraz dostępność;
- Digital transition - celem jest zapewnienie lepszej jakości usług publicznych, w oparciu o poprawę skuteczności zbierania danych, zarządzania nimi, czy jakości usług cyfrowych;
- Innovative and responsible public procurement - dotyczy zwiększenia efektywności i innowacyjnego podejścia w zamówieniach publicznych.
Z pełą wersją paktu amsterdamskiego można zapozac się TUTAJ.
Źródło: eurooa.eu