Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Drogi lokalne: PROW, jest projekt rozporządzenia

Drogi lokalne: PROW, jest projekt rozporządzenia fotolia.pl

Resort rolnictwa przekazał stronie samorządowej 24 czerwca do zaopiniowania projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania finansowania projektom z tego zakresu.
 
Finansowanie tylko dróg publicznych
 
Rozporządzenie jasno mówi, że chodzi o inwestycje polegające na budowie lub przebudowie dróg gminnych lub powiatowych, w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Wskazano katalog kosztów kwalifikowanych. Refundacji będą podlegać koszty związane z budową lub przebudową drogi, polegającej na wykonywaniu robót, w których wyniku następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi, niewymagających zmiany granic pasa drogowego.
 
Dla kogo pieniądze
 
Potencjalnymi beneficjantami mogą być: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów.
 
Warunki przyznania dofinansowania i limity
 
Oprócz warunków podstawowych, zapisanych w dokumencie PROW i ustawie wdrażającej program, przedsięwzięcie musi spełnić następujące warunki:
  1. będzie realizowana w określonym zakresie działania
  2. wydatki ponoszone w ramach operacji nie będą współfinansowane w drodze wkładu z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności lub jakiegokolwiek innego unijnego instrumentu finansowego;
  3. będzie realizowana w nie więcej niż dwóch etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego, zgodnie z zakresem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji nastąpi w terminie 24 miesięcy, a w przypadku operacji realizowanej w dwóch etapach w terminie 36 miesięcy, od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2023 r.;
  4. będzie realizowana w miejscowości należącej do gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej z wyłączeniem miast pow. 5 tys. mieszk. lub gminy miejskiej z wyłączeniem miejscowości pow. 5 tys. mieszk.;
  5. inwestycja realizowana będzie na nieruchomości należącej do wnioskodawcy lub wnioskodawca posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone w operacji przez okres związania celem;
  6. będzie spójna z planem przestrzennym i strategicznym podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
  7. będzie uwzględniona w planie finansowym podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy;
  8. całkowity koszt wydatków kwalifikowalnych nie przekroczy kwoty 1 mln euro w przeliczeniu na złote według średniego kursu walut obcych NBP obowiązującego w dniu rozpoczęcia naboru wniosków;
  9. będzie łączyć jednostki osadnicze określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych z istniejącą drogą publiczną.
Limity przyznania dofinansowania
 
Przedsięwzięcie może otrzymać dofinansowanie ograniczone limitami. Pomoc jest przyznawana w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych. Określono limit pomocy na beneficjenta, który wynosi 3 mln zł w okresie realizacji programu. Ale ponadto, w celu umożliwienia skorzystania z pomocy większej liczbie gmin, ten sam limit odnosi się do obszaru gminy, co oznacza, że również na obszarze gminy pomoc przyznana na realizację operacji nie może przekroczyć 3 mln zł. 
 
Preferencje w przyznaniu dofinansowania
 
W rozporządzeniu podkreśla się, iż projekty drogowe mają przyczynić się do osiągnięcia celu określonego w priorytecie unijnym, dotyczącym wsparcia włączenia społecznego, ograniczenia ubóstwa i rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich. I na to nakierowane są preferencje w wyborze operacji:
  1. Priorytetowo będą traktowane operacje realizowane przez beneficjentów w gminach uboższych. Punkty będą przyznawane gminom, w których dochód podatkowy w przeliczeniu na 1 mieszkańca kształtuje się na poziomie niższym niż średnia krajowa oraz tym, które wchodzą w skład powiatu o wskaźniku bezrobocia wyższym lub równym średniej w kraju;
  2. Preferowane będą drogi dojazdowe do miejscowości istotnych ze względu na lokalizację ważnych obiektów i instytucji. Na podstawie ww. kryterium punkty będą przyznawane, jeżeli droga prowadzi do budynku użyteczności publicznej, tj.: przeznaczonego dla administracji publicznej, wymiaru sprawiedliwości, kultury, kultu religijnego, oświaty, opieki zdrowotnej, opieki społecznej i socjalnej, obsługi bankowej, handlu, gastronomii, usług, turystyki, sportu, obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym, lotniczym lub wodnym, poczty lub telekomunikacji oraz inny ogólnodostępny budynek przeznaczony do wykonywania podobnych funkcji.
  3. Preferowane będą również operacje polegające na łączeniu drogi o niższej kategorii z drogami o wyższej kategorii. Jak uzasadnia resort, zaproponowane kryterium koresponduje z warunkiem dostępu do pomocy - łączeniem jednostek osadniczych z istniejącą siecią drogową. Operacje realizowane w ramach działania przyczynią się do utworzenia sieci dojazdowych z mniejszych miejscowości do większych skupisk osadniczych. Tym samym drogi lokalne będą przyczyniać się do rozbudowy infrastruktury transportowej wewnątrzregionalnej.
  4. Operacje mają być realizowane łącznie z inwestycjami dotyczącymi tworzenia pasywnej infrastruktury szerokopasmowej lub z realizacji operacji infrastrukturalnych z wykorzystaniem tzw. kanałów technologicznych, co jest poparciem działań prowadzących przez samorządy lokalne w celu upowszechniania dostępu do nowych technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych. 
Kryteria przyznania dofinansowania - krajowe i regionalne, punktacja
 
Oprócz warunków podstawowych oraz preferencji ogólnokrajowych, rozporządzenie zawiera także kryteria, według których oceniane (punktowane) będą projekty. Kryteria dzielą się na krajowe i regionalne.
 
Kryteria krajowe:
  1. podstawowy dochód podatkowy gminy, w której jest planowana realizacja operacji, w przeliczeniu na 1 mieszkańca, obliczany zgodnie z przepisami o dochodach JST, opublikowany przez MF do stosowania w roku, w którym nastąpiło ogłoszenie o naborze, kształtuje się na poziomie: (a) nie więcej niż 50 proc. średniej krajowej - 5 punktów; (b) powyżej 50 proc. średniej krajowej i nie więcej niż 75% średniej krajowej – 3 punkty; (c) powyżej 75 proc. średniej krajowej i nie więcej niż 100 proc. średniej krajowej – 1 punkt;
  2. bezrobocie w powiecie, na obszarze którego jest położona gmina, w której jest planowana realizacja operacji, w okresie ostatnich 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy było wyższe lub równe średniej krajowej - 2 punkty;
  3. operacja jest powiązana z inwestycjami dotyczącymi tworzenia pasywnej infrastruktury szerokopasmowej - 2 punkty;
  4. droga objęta operacją prowadzi do budynku użyteczności publicznej (w rozumieniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z pozn. zm.) - 2 punkty;
  5. operacja dotyczy drogi łączącej się z drogą o wyższej kategorii - 3 punkty;
Kryteria regionalne: odsyłamy do lektury projektu rozporządzenia.
 
Za spełnienie kryteriów krajowych łącznie można otrzymać maks. 14 punktów. Za spełnienie kryteriów regionalnych - maks. 4 punkty. Łącznie projekt może więc uzyskać 18 punktów. Minimum do przyznania dofinansowania to 9 punktów.
 
Opiniowaniem projektu rozporządzenia zajmie sie teraz Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.
 
Źródło: materiał dla KWRiST
Sob., 27 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Jarosław Komża