Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestry medyczne – jakie należy prowadzić?

Rejestry medyczne – jakie należy prowadzić? fotolia.pl

Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 1 stycznia 2012 r. ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia podmiot prowadzący do dnia 1 stycznia 2012 r. rejestry, ewidencje, listy, spisy albo inne uporządkowane zbiory danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych, w zakresie określonym w art. 19 ust. 1, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do dnia 30 czerwca 2012 r., był obowiązany przekazać ministrowi właściwemu do spraw zdrowia informacje o ich prowadzeniu oraz zakresie danych w nich zawartych. 

Ponadto, w myśl przepisu art. 19 ust. 3 ustawy, utworzenie rejestru medycznego powinno być poprzedzone analizą potrzeb jego utworzenia.

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia przypomina, powyższe obowiązki dotyczą jedynie tych rejestrów, ewidencji, listów, spisów albo innych uporządkowanych zbiorów danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych, których prowadzenie, przed wejściem w życie ww. ustawy, nie wynikało z obowiązujących przepisów prawa.  Niniejszy obowiązek zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy dotyczy rejestrów, ewidencji, listów, spisów albo innych uporządkowanych zbiorów danych osobowych lub jednostkowych danych medycznych prowadzonych w celu:

  1. monitorowania zapotrzebowania na świadczenia opieki zdrowotnej;
  2. monitorowania stanu zdrowia usługobiorców;
  3. prowadzenia profilaktyki zdrowotnej lub realizacji programów zdrowotnych stanowiących uporządkowany zbiór danych i informacji o zachorowaniach, chorobach, stanie zdrowia, metodach leczenia, diagnozowania, monitorowania postępów w leczeniu oraz zagrożeniach związanych z występowaniem niektórych chorób.

Poniżej zamieszczono cztery przykłady prowadzonych rejestrów niepodlegających obowiązkowi zgłoszenia na podstawie art. 53 ustawy.

  1. Rejestry prowadzone na potrzeby rozliczeń świadczeń wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
  2. Rejestry prowadzone na potrzeby gromadzenia dokumentacji medycznej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2012 r. poz. 159) oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej i sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 252, poz. 1697, z późn. zm.).
  3. Rejestry prowadzone w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317, z późn. zm.).
  4. Rejestry prowadzone w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).

Źródło: www.csioz.gov.pl

Sob., 14 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna