Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Podsumowanie dodatkowego posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej KWRiST

Podsumowanie dodatkowego posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej KWRiST fotolia.pl

W piątek, 19 września, odbyło się dodatkowe posiedzenie Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zespół zarekomendował pozytywne opinie do czterech projektów.

O bonie senioralnym

Na posiedzeniu kontynuowano dyskusję na temat projektu ustawy o bonie senioralnym, która ma być odpowiedzią polityki publicznej na wyzwania związane z godzeniem obowiązków wynikających z pracy i zapewnieniem wsparcia odpowiadającego potrzebom seniorów przez rodzinę.

Dokument określa warunki przyznawania i realizacji bonu senioralnego – ogólnopaństwowego narzędzia, dzięki któremu rodzina aktywna zawodowo otrzyma wsparcie w opiece nad osobą, która ukończyła 75. rok życia, ma niezaspokojone potrzeby w zakresie podstawowych czynności życia codziennego, posiada małżonka lub co najmniej jednego zstępnego oraz jej średni miesięczny dochód w ostatnich trzech miesiącach nie przekracza kwoty 3410 złotych. Realizacja bonu senioralnego będzie zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej gminy, finansowanym w całości z budżetu państwa. Zakres świadczonych usług obejmie cztery obszary: podstawowe zaspokojenie codziennych potrzeb życiowych, pomoc w uzyskaniu dostępu do świadczeń zdrowotnych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjnej, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Korporacje samorządowe, popierając ogólny kierunek procedowanego projektu, zgłosiły jednocześnie szereg konkretnych uwag. Ponad trzydzieści sformułował Związek Powiatów Polskich.

–  Jeżeli chodzi o uwagi ZPP, większość z nich miało charakter stricte dotyczący realizacji procedury administracyjnej – mówiła mec. Bernadeta Skóbel. Mieliśmy pewne wątpliwości związane z tym, w jaki sposób to postępowanie powinno przebiegać i generalnie nasza intencja była taka, żeby przepisy były zrozumiałe dla jednostek samorządu terytorialnego; żeby nie było na samym wstępie wątpliwości interpretacyjnych, czy wydawać decyzje np. o odmowie czy umorzeniu postępowania itd. Plus jeszcze był pakiet uwag dotyczący generalnie samego wejścia do tego świadczenia, np. jeżeli chodzi o aktywność zawodową, mieliśmy takie propozycje, żeby jednak doprecyzować, by ta aktywność zawodowa miała jakiś sensowny wymiar;  żebyśmy nie przyznawali tego świadczenia osobom, które np. pracują na umowę zlecenie przez 2 godziny w miesiącu albo mają zawieszoną działalność gospodarczą, albo co prawda pracują na umowę o pracę, ale to jest tak niski wymiar etatu, że tak naprawdę nie do końca widzimy intencję tego, żeby takim osobom przyznawać takie ekstrauprawnienie. Były uwagi dotyczące też tych progów dochodowych. (…) Ale też jedna z uwag dotyczyła kwestii zabezpieczenia finansowania. (…) zgłaszaliśmy taką poprawkę, żeby jednak kwestie związane z ustaleniem wysokości bonu były regulowane na poziomie ustawy, a nie każdorazowo zmianą podejmowane na poziomie rządowym. I właśnie dlatego, że ta stawka jest niska, my jednak, jako samorządy, musimy mieć zagwarantowany wzrost wartości bonu po to, żeby móc prawidłowo realizować zadanie (…).

Sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marzena Okła-Drewnowicz zapewniła, że projekt uwzględnia waloryzację.

– Mechanizm waloryzacji jest jak najbardziej przewidziany, jeśli chodzi o stawkę i po okresie funkcjonowania tego programu, po tych 3 latach, mamy pełen monitoring tego, co się zadzieje, tak żeby Rada Ministrów mogła zweryfikować to wszystko, co w ustawie jest napisane pod kątem już zrealizowanego programu – mówiła.

W odpowiedzi mec. Bernadeta Skóbel wyjaśniła, skąd biorą się obawy samorządów.

– Gdybyśmy mieli sytuację taką, że zawsze w uczciwy sposób są przyznawane dotacje celowe na zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, to byśmy o tym nie rozmawiali, ale niestety praktykę mamy inną. Więc my jesteśmy obecnie, jako strona samorządowa, na etapie przygotowywania wręcz wzorów dla naszych członków, żeby pozywać Skarb Państwa w sprawie podwyższenia dotacji na zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Dlatego mamy ograniczone zaufanie. Stąd ta uwaga i my na pewno będziemy ją podtrzymywać.

W momencie posiedzenia do korporacji samorządowych nie dotarły jeszcze odpowiedzi na zgłoszone przez nie pisemne uwagi. Zespół ustalił, że strona rządowa wystąpi do KWRiST o upoważnienie Zespołu do wydania opinii wiążącej do projektu.

Inne sprawy ujęte w porządku obrad

Zespół zarekomendował pozytywną opinię do projektu:

  • rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wniosków i realizacji umów o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej oraz o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy;
  • rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentów, które podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę lub do oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi;
  • rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie systemów teleinformatycznych stosowanych w publicznych służbach zatrudnienia (projekt uzyskał także pozytywną rekomendację Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego);
  • rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości opłat w związku z wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę oraz w związku z oświadczeniem o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.

W porządku obrad znalazł się także projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego sposobu sporządzania, aktualizacji i przekazywania programu naprawczego oraz szczegółowego zakresu i formatu informacji zawartych w tym programie (MZ 1812). Zespół ustalił, że będzie omawiany na październikowym posiedzeniu Zespołu.

Na koniec spotkania Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska z Unii Metropolii Polskich zaproponowała podjęcie tematu dotyczącego uregulowania zadań koronera.

Z tego, co ja tutaj mam odnotowane, na temat zmian legislacyjnych w tym obszarze rozmawialiśmy w marcu. Wtedy otrzymaliśmy informację, że prace się toczą, ale pytanie, jak to wygląda w tej chwili – mówiła. Z powodu braku na posiedzeniu przedstawiciela Ministerstwa, który byłby kompetentny do zabrania głosu w tej sprawie, ustalono, że odpowiedź zostanie udzielona na kolejnym posiedzeniu Zespołu.

Wt., 23 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Anna Dąbrowska