Przychodnie Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ) mają obowiązek zapewnienia realnego kontaktu telefonicznego z rejestracją.
Wojewódzki Sąd Administracyjny, po raz kolejny potwierdził stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta dotyczące konieczności zapewnienia przez przychodnie rodzinne realnej możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z placówką. Zdaniem Rzecznika pacjenci powinni móc bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji.
W 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta prowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające wobec jednej z przychodni rodzinnych. Ustalił wówczas, że pacjenci mają bardzo ograniczone możliwości nawiązania połączenia z rejestracją tej placówki: odbierano tam jedynie co piąte połączenie. Pacjenci mieli zatem duże trudności, by zapisać się na wizytę lekarską. W opinii Rzecznika taka praktyka naruszała zbiorowe prawa pacjentów. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, co do słuszności wydanej przez Rzecznika decyzji w tej sprawie.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pacjenci powinni mieć zagwarantowaną możliwość nawiązania połączenia z rejestracją podstawowej opieki zdrowotnej bez zbędnej zwłoki. Ograniczenia w tym zakresie są niedopuszczalne i świadczą o stosowaniu przez placówkę medyczną praktyki naruszającej zbiorowe prawa pacjentów. To już kolejny wyrok, w którym sąd podziela stanowisko Rzecznika w tej sprawie.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. V SA/Wa 2642/22
Źródło: CBOSA