Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z wokandy. Odstępstwo od zakazu spożywania napoi alkoholowych

Z wokandy. Odstępstwo od zakazu spożywania napoi alkoholowych fotolia.pl

Dla podjęcia uchwały wprowadzającej odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych w określonym miejscu publicznym na terenie gminy, konieczne jest zaistnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze organ winien uznać, że taka uchwała nie będzie miała negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi (o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy) i po drugie organ winien uznać, że odstępstwo o którym mowa w tej uchwale nie będzie zakłócało bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Art. 14 ust. 2b ustawy stanowi odstępstwo od zasady przyjętej w art. 14 ust. 2a, wprowadzającej zakaz spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych. Z tych względów interpretacja art. 14 ust. 2b oraz ustalenie granic upoważnienia wynikającego z tego przepisu prawa powinna uwzględniać wykładnię systemową, w tym pozostałe przepisy ustawy wskazujące na konieczność ograniczenia dostępności alkoholu oraz potrzebę zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie, a w szczególności z uwzględnieniem zasady generalnej z art. 1 ust. 1, w którym ustawodawca zobowiązał organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego do podejmowania działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.

W rozpoznawanej sprawie zaskarżona uchwała wpływa na sferę materialnoprawną skarżących. Nieruchomości skarżących, na których znajdują się budynki służące ich działalności, graniczą bezpośrednio z objętym uchwałą otwartym obszarem, na którym wprowadzono odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym. 

Wobec braku faktycznych przeszkód ograniczających immisje z obszaru objętego odstępstwem na nieruchomości sąsiednie, istnieje realne zagrożenie negatywnego wpływu na nieruchomości skarżących skutków niewłaściwego zachowania osób, które spożywały wcześniej alkohol na obszarze objętym odstępstwem, w tym w szczególności osób nadużywających alkoholu. Właściciele nieruchomości sąsiednich mają w takich warunkach interes prawny, wynikający z art. 140 i art. 144 ustawy Kodeks cywilny, albowiem jeżeli właściciel nieruchomości (gmina) przy wykonywaniu swego prawa podejmuje działania, które ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych, zakłócają korzystanie z nieruchomości sąsiednich zgodnie z ich przeznaczeniem, właścicielowi nieruchomości sąsiedniej przysługuje roszczenie mające na celu ochronę jego prawa własności.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2022 r., sygn. V SA/Wa 4562/21

Źródło: CBOSA 

Śr., 14 Gr. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek