Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Na co skarżą się Polscy pacjenci?

Na co skarżą się Polscy pacjenci? fotolia.pl

Rzecznik Praw Pacjenta przygotował raport dotyczący zgłoszeń kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta za pomocą infolinii w 2021r. Zgłoszenia zostały podzielone ze względu na problematykę zgłoszeń według praw pacjenta oraz ze względu na rodzaj zakresów świadczeń zdrowotnych.

Liczba przeprowadzonych rozmów za pośrednictwem Infolinii Rzecznika Praw Pacjenta wzrasta z każdym rokiem. Sytuacja epidemiczna w Polsce wpłynęła na wzrost zapotrzebowania obywateli na wsparcie i pomoc ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Przyczyniło się to między innymi do zwiększenia zgłoszeń za pośrednictwem Infolinii – liczba wszystkich połączeń telefonicznych wzrosła o ok. 100% w porównaniu do czasu sprzed epidemii. Liczba połączeń przychodzących: rok 2019 – 66,5 tys., rok 2020 – 110 tys., rok 2021 – 133 tys.

Najwięcej zgłoszeń w rozmowach telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (26,6%), leczenia szpitalnego (15,1%) oraz Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (11,3%). W rozmowach telefonicznych pacjenci często poruszali problematykę związaną z dostępem do POZ. Dzwoniący sygnalizowali w szczególności trudności z kontaktem z placówką oraz brak możliwości uzyskania szybkiego terminu świadczenia.

Ogółem w roku 2021 pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta podjęli 8 381 interwencji telefonicznych oraz 3 759 interwencji pisemnych.

Od lat, zagadnienia związane z realizacją prawa do świadczeń zdrowotnych stanowią przeważającą liczbę zgłoszeń na infolinię. W następnej kolejności było prawo dostępu do dokumentacji medycznej. Dominowały zgłoszenia dotyczące trudności w uzyskaniu dokumentacji medycznej bądź związane z odmową dostępu do dokumentacji medycznej osoby zmarłej. Kolejnym, najczęściej poruszanym zagadnieniem przez rozmówców na Infolinii, były kwestie związane z prawem do informacji, co związane było bezpośrednio z zamknięciem szpitali dla odwiedzających i trudnościami z uzyskaniem informacji o często ciężko chorych członkach rodziny. Prawie 20% zgłoszeń dotyczyło innych zagadnień, w większości dotyczących trudności związanych ze szczepieniem przeciwko Covid-19 w ramach Narodowego Programu Szczepień.

Jeżeli chodzi o problemy jakie zgłaszali pacjenci dotyczące działalności POZ, były to:

  • problem z dodzwonieniem się do placówki,
  • brak możliwości swobodnego wejścia do przychodni (pacjenci zgłaszali, że przychodnie były zamknięte, świadczono tylko teleporady),
  • utrudniony dostępu do lekarza POZ, w szczególności trudności w zarejestrowaniu się do lekarza w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia,
  • odmowy realizacji wizyty osobistej,
  • zgłoszenia związanych z nieskutecznością kolejnych wyznaczanych przez przychodnię terminów teleporad (zwłoka w uzyskaniu, brak dostępu do badań, ograniczony kontakt z placówką),
  • ograniczona możliwości w uzyskaniu świadczenia w miejscu zamieszkania chorego,
  • długi czas oczekiwania na wystawienie recepty oraz odmowy ich wystawiania,
  • brak dostępu do badań diagnostycznych,
  • odmowy wydania skierowania na badania diagnostyczne, w tym profilaktyczne,
  • dostęp do leków, niezbędnych w terapii chorób przewlekłych,
  • żądanie opłat za zaświadczenia lekarskie, w  sytuacji gdy pacjenci ubiegają się o świadczenie uzupełniające przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami,
  • sytuacje konfliktowych w relacjach pacjenta z pracownikiem medycznym.

Natomiast, jeżeli chodzi o skargi odnoszące się do świadczeń udzielanych w szpitalach, pacjenci najczęściej zgłaszali:

  • odwoływanie zaplanowanych procedur,
  • zły standard i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • odmowy dodatkowej opieki pielęgnacyjnej,
  • złe warunki udzielania świadczeń zdrowotnych (organizacja podmiotu w  tym zastrzeżenia do wyżywienia),
  • pobieranie opłat za udzielane świadczenia zdrowotne,
  • kwalifikacje do leczenia szpitalnego oraz odmowy udzielenia świadczenia w ramach kontroli leczenia,
  • długi czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia,
  • uzależniania przyjęcia do szpitala od wykonania badań diagnostycznych,
  • odmowy wydania zlecenia na transport sanitarny,
  • braku zapewnienia ciągłości i kontynuacji leczenia,
  • kwestionowania wypisu ze szpitala,
  • rezygnacji pacjentów z leczenia z obawy przed zagrożeniami zakażenia.

Skargi dotyczyły najczęściej następujących oddziałów:

  • ortopedii 10,9%,
  • chorób zakaźnych 10,3%,
  • chirurgii ogólnej 8,5%,
  • onkologii 7,8%,
  • chorób wewnętrznych 7,6%.

Z całością raportu można zapoznać się tutaj.

Czw., 7 Lp. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek