Rzecznik Praw Pacjenta przygotował raport dotyczący zgłoszeń kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta za pomocą infolinii w 2021r. Zgłoszenia zostały podzielone ze względu na problematykę zgłoszeń według praw pacjenta oraz ze względu na rodzaj zakresów świadczeń zdrowotnych.
Liczba przeprowadzonych rozmów za pośrednictwem Infolinii Rzecznika Praw Pacjenta wzrasta z każdym rokiem. Sytuacja epidemiczna w Polsce wpłynęła na wzrost zapotrzebowania obywateli na wsparcie i pomoc ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Przyczyniło się to między innymi do zwiększenia zgłoszeń za pośrednictwem Infolinii – liczba wszystkich połączeń telefonicznych wzrosła o ok. 100% w porównaniu do czasu sprzed epidemii. Liczba połączeń przychodzących: rok 2019 – 66,5 tys., rok 2020 – 110 tys., rok 2021 – 133 tys.
Najwięcej zgłoszeń w rozmowach telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (26,6%), leczenia szpitalnego (15,1%) oraz Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (11,3%). W rozmowach telefonicznych pacjenci często poruszali problematykę związaną z dostępem do POZ. Dzwoniący sygnalizowali w szczególności trudności z kontaktem z placówką oraz brak możliwości uzyskania szybkiego terminu świadczenia.
Ogółem w roku 2021 pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta podjęli 8 381 interwencji telefonicznych oraz 3 759 interwencji pisemnych.
Od lat, zagadnienia związane z realizacją prawa do świadczeń zdrowotnych stanowią przeważającą liczbę zgłoszeń na infolinię. W następnej kolejności było prawo dostępu do dokumentacji medycznej. Dominowały zgłoszenia dotyczące trudności w uzyskaniu dokumentacji medycznej bądź związane z odmową dostępu do dokumentacji medycznej osoby zmarłej. Kolejnym, najczęściej poruszanym zagadnieniem przez rozmówców na Infolinii, były kwestie związane z prawem do informacji, co związane było bezpośrednio z zamknięciem szpitali dla odwiedzających i trudnościami z uzyskaniem informacji o często ciężko chorych członkach rodziny. Prawie 20% zgłoszeń dotyczyło innych zagadnień, w większości dotyczących trudności związanych ze szczepieniem przeciwko Covid-19 w ramach Narodowego Programu Szczepień.
Jeżeli chodzi o problemy jakie zgłaszali pacjenci dotyczące działalności POZ, były to:
- problem z dodzwonieniem się do placówki,
- brak możliwości swobodnego wejścia do przychodni (pacjenci zgłaszali, że przychodnie były zamknięte, świadczono tylko teleporady),
- utrudniony dostępu do lekarza POZ, w szczególności trudności w zarejestrowaniu się do lekarza w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia,
- odmowy realizacji wizyty osobistej,
- zgłoszenia związanych z nieskutecznością kolejnych wyznaczanych przez przychodnię terminów teleporad (zwłoka w uzyskaniu, brak dostępu do badań, ograniczony kontakt z placówką),
- ograniczona możliwości w uzyskaniu świadczenia w miejscu zamieszkania chorego,
- długi czas oczekiwania na wystawienie recepty oraz odmowy ich wystawiania,
- brak dostępu do badań diagnostycznych,
- odmowy wydania skierowania na badania diagnostyczne, w tym profilaktyczne,
- dostęp do leków, niezbędnych w terapii chorób przewlekłych,
- żądanie opłat za zaświadczenia lekarskie, w sytuacji gdy pacjenci ubiegają się o świadczenie uzupełniające przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami,
- sytuacje konfliktowych w relacjach pacjenta z pracownikiem medycznym.
Natomiast, jeżeli chodzi o skargi odnoszące się do świadczeń udzielanych w szpitalach, pacjenci najczęściej zgłaszali:
- odwoływanie zaplanowanych procedur,
- zły standard i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych,
- odmowy dodatkowej opieki pielęgnacyjnej,
- złe warunki udzielania świadczeń zdrowotnych (organizacja podmiotu w tym zastrzeżenia do wyżywienia),
- pobieranie opłat za udzielane świadczenia zdrowotne,
- kwalifikacje do leczenia szpitalnego oraz odmowy udzielenia świadczenia w ramach kontroli leczenia,
- długi czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia,
- uzależniania przyjęcia do szpitala od wykonania badań diagnostycznych,
- odmowy wydania zlecenia na transport sanitarny,
- braku zapewnienia ciągłości i kontynuacji leczenia,
- kwestionowania wypisu ze szpitala,
- rezygnacji pacjentów z leczenia z obawy przed zagrożeniami zakażenia.
Skargi dotyczyły najczęściej następujących oddziałów:
- ortopedii 10,9%,
- chorób zakaźnych 10,3%,
- chirurgii ogólnej 8,5%,
- onkologii 7,8%,
- chorób wewnętrznych 7,6%.
Z całością raportu można zapoznać się tutaj.