Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Informacja o stanie zdrowia pacjenta udzielana na odległość

Informacja o stanie zdrowia pacjenta udzielana na odległość fotolia.pl

W dobie epidemii i utrudnionych kontaktów rodziny pacjenta z medykami, z uwagi na zakaz odwiedzin w szpitalu, kontakt na odległość stanowi jedną z form przekazywania informacji o stanie zdrowia pacjenta. Jak realizować taki kontakt, aby nie naruszyć przepisów dotyczących ochrony danych osobowych?

Żaden z przepisów ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta nie zakazuje komunikacji na odległość. Rozmowa ma zmierzać do tego, aby potwierdzić tożsamość kontaktującego się jako osoby uprawnionej do otrzymania informacji o pacjencie. Do kontaktu na odległość powinien być przygotowany dedykowany sprzęt, nie mogą być to prywatne komórki personelu medycznego.

Szczegółowe wytyczne przedstawiają się następująco. Należy sprawdzić czy pacjent udzielił upoważnienia do przekazywania informacji w podmiocie leczniczym lub Internetowym Koncie Pacjenta. Przy przyjęciu pacjenta należy poprosić o wskazanie osób, które upoważnia on do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia, a także ustalić system hasłowy. Jeżeli pacjent jest przytomny, można poprosić go o weryfikację tożsamości osoby dzwoniącej lub wskazać na możliwość bezpośredniego kontaktu z pacjentem. Można również udzielać informacji za pośrednictwem telefonu pacjenta, w jego obecności np. poprzez zestaw głośnomówiący.

Udzielając informacji o stanie zdrowia pacjenta należy dostosować sposób ich komunikacji, w szczególności należy je przekazać w sposób jasny i zrozumiały dla odbiorcy. Sposób weryfikacji tożsamości osoby kontaktującej się na odległość powinien uwzględnić, iż informacji udziela się bez zbędnej zwłoki. Niedopuszczalne jest ograniczanie takiego sposobu komunikacji informacji poprzez nadmiernie skomplikowany sposób weryfikacji tożsamości dzwoniącego.

Możliwość udzielenia informacji ma szczególne znaczenie w sytuacji zakazu odwiedzin, a tym samym uniemożliwienia bezpośredniego kontaktu z lekarzem prowadzącym. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym w podmiotach wykonujących działalność leczniczą powinny zostać wdrożone odpowiednie procedury postępowania w zakresie zasad udostępniania danych o stanie zdrowia pacjenta za pośrednictwem kanałów komunikacji na odległość. Z procedurami powinni być w szczególności zapoznani pracownicy medyczni i administracyjni, zwłaszcza prowadzący obsługę połączeń przychodzących.

Z całością wytycznych można zapoznać się tutaj. 

Czw., 3 Gr. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek