Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) zostały wyposażone w sprzęt na potrzeby zintegrowanego Systemu Informatycznego Powiadamiania Ratunkowego (SI PR), umożliwiającego obsługę zgłoszeń alarmowych na numer 112 oraz inne numery alarmowe. Dostawy zrealizowała firma Wasko na mocy umowy podpisanej z Centrum Projektów Informatycznych MSWiA .
System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego ma zapewnić sprawną obsługę wywołań alarmowych pochodzących ze zgłoszeń telefonicznych (na numery 112, 999, 998, 997), a także SMS-ów, faksów i e-maili. Jego zadaniem jest wymiana informacji na temat zdarzeń i powiązanych z nimi zgłoszeń z systemami informatycznymi służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy.
W całej Polsce WCPR-y obejmują 330 stanowisk operatorów oraz koordynatorów obsługujących zgłoszenia alarmowe. Na każde stanowisko składają się: konsole dyspozytorskie zintegrowanej łączności, stanowiska dostępowe, czytniki kart inteligentnych oraz karty inteligentne dla operatorów.
Podstawowym narzędziem pracy operatora systemu będzie konsola wyposażona w ekran dotykowy. To na niej wyświetli się zgłoszenie alarmowe od obywatela, które zostanie automatycznie przekierowane do stanowiska WCPR zlokalizowanego najbliżej miejsca zdarzenia. Zgłoszenie zostanie zarejestrowane, a jego obsługa przekazana do właściwych służb ratunkowych. Na konsoli pojawi się także pełny opis zdarzenia wraz z informacją zwrotną o stanie obsługi zgłoszenia.
Wykorzystanie inteligentnych kart operatorów umożliwi pełną identyfikację użytkowników w systemie SIPR oraz rozliczalność ich działań.
Źródło: CPI MSWiA