Rada Ministrów przyjęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk 1163), w sprawie nałożenie na szkoły publiczne obowiązku zapewnienia możliwości korzystania przez uczniów z gabinetu lekarskiego i dentystycznego, oraz obowiązku zorganizowania bezpłatnych stołówek.
Zdaniem Rządu propozycja objęcia profilaktyczną opieką zdrowotną dzieci i młodzieży w szkołach, wymagałaby wydzielenia porady profilaktycznej z całości opieki zdrowotnej, jaką nad dzieckiem i jego rodziną sprawuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Nie ma bowiem podstaw do podwójnego finansowania ze środków publicznych kosztów opieki lekarskiej sprawowanej przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza w szkole. Rozwiązania zaproponowane w projekcie poselskim budzą również inne wątpliwości, a mianowicie:
- jakie świadczenia zdrowotne w zakresie profilaktyki realizowałby lekarz w szkole, a jakie lekarz rodzinny wybrany przez rodziców dziecka na podstawie deklaracji wyboru?
- jaki podmiot – w przypadku objęcia opieką zdrowotną dziecka przez lekarza w szkole – miałby udzielać dziecku świadczeń zdrowotnych w dni wolne od nauki oraz w okresie wakacji i innych przerw w pracy szkoły?
- w jaki sposób byłaby zagwarantowana ciągłość opieki nad dzieckiem, gdy opiekę tę będzie sprawować dwóch lekarzy, co będzie skutkowało podwójną dokumentacją medyczną profilaktycznej opieki zdrowotnej?
- na kim spoczywałby obowiązek realizacji szczepień ochronnych (aktualnie zadanie jest realizowane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej)?
- w jaki sposób pielęgniarka miałaby realizować zlecenia lekarskie w sytuacji, gdy każdy z lekarzy zaplanowałby odmienny plan postępowania z dzieckiem?
W kontekście drugiej z proponowanych zmian – tworzenia w szkołach publicznych bezpłatnych stołówek, Rząd zauważył, że obecnie udzielanie pomocy w formie dożywiania dzieci, w tym uczniów, zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 14 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym, finansowanym, co do zasady, z dochodów własnych gminy. Dodatkowo, gmina może ubiegać się o środki finansowe na realizację tego zadania z wieloletniego programu pn.: „Pomoc państwa w zakresie dożywiania".
Ponadto w ocenie Rządu, wskazana w uzasadnieniu projektu poselskiego, jako koszt funkcjonowania ustawy, kwota 3 000 000 tys. zł jest niedoszacowana.
W kontekście nałożenia na organy prowadzące szkoły publiczne obowiązku utworzenia w każdej szkole gabinetu lekarskiego i gabinetu dentystycznego, projekt ustawy nie wskazuje źródła finansowania wyposażenia i funkcjonowania gabinetów. Zdaniem Rządu szacunkowa kwota jaką należało by zabezpieczyć na ten cel w pierwszym roku obowiązywania ustawy, ze środków publicznych to kwota nie niższą niż 13 000 000 tys. zł.
Natomiast koszt zapewnienia każdemu uczniowi bezpłatnego posiłku w skali kraju wyniósłby 14 073 630 zł dziennie. A środki finansowe niezbędne do utworzenia kuchni w 18.038 szkołach (które jej nie posiadają) to kwota w wysokości około 1 800 000 tys. zł.
Dlatego też z powyższych względów Rząd negatywnie zaopiniował niniejszy projekt.