Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rząd o obowiązkowej stołówce i opiece medycznej w szkołach

Rząd o obowiązkowej stołówce i opiece medycznej w szkołach fotolia.pl

Rada Ministrów przyjęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk 1163), w sprawie nałożenie na szkoły publiczne obowiązku zapewnienia możliwości korzystania przez uczniów z gabinetu lekarskiego i dentystycznego, oraz obowiązku zorganizowania bezpłatnych stołówek.

Zdaniem Rządu propozycja objęcia profilaktyczną opieką zdrowotną dzieci i młodzieży w szkołach, wymagałaby wydzielenia porady profilaktycznej z całości opieki zdrowotnej, jaką nad dzieckiem i jego rodziną sprawuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Nie ma bowiem podstaw do podwójnego finansowania ze środków publicznych kosztów opieki lekarskiej sprawowanej przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza w szkole. Rozwiązania zaproponowane w projekcie poselskim budzą również inne wątpliwości, a mianowicie:

  1. jakie świadczenia zdrowotne w zakresie profilaktyki realizowałby lekarz w szkole, a jakie lekarz rodzinny wybrany przez rodziców dziecka na podstawie deklaracji wyboru?
  2. jaki podmiot – w przypadku objęcia opieką zdrowotną dziecka przez lekarza w szkole – miałby udzielać dziecku świadczeń zdrowotnych w dni wolne od nauki oraz w okresie wakacji i innych przerw w pracy szkoły?
  3. w jaki sposób byłaby zagwarantowana ciągłość opieki nad dzieckiem, gdy opiekę tę będzie sprawować dwóch lekarzy, co będzie skutkowało podwójną dokumentacją medyczną profilaktycznej opieki zdrowotnej?
  4. na kim spoczywałby obowiązek realizacji szczepień ochronnych (aktualnie zadanie jest realizowane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej)?
  5. w jaki sposób pielęgniarka miałaby realizować zlecenia lekarskie w sytuacji, gdy każdy z lekarzy zaplanowałby odmienny plan postępowania z dzieckiem?

W kontekście drugiej z proponowanych zmian – tworzenia w szkołach publicznych bezpłatnych stołówek, Rząd zauważył, że obecnie udzielanie pomocy w formie dożywiania dzieci, w tym uczniów, zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 14 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym, finansowanym, co do zasady, z dochodów własnych gminy. Dodatkowo, gmina może ubiegać się o środki finansowe na realizację tego zadania z wieloletniego programu pn.: „Pomoc państwa w zakresie dożywiania".

Ponadto w ocenie Rządu, wskazana w uzasadnieniu projektu poselskiego, jako koszt funkcjonowania ustawy, kwota 3 000 000 tys. zł jest niedoszacowana.

W kontekście nałożenia na organy prowadzące szkoły publiczne obowiązku utworzenia w każdej szkole gabinetu lekarskiego i gabinetu dentystycznego, projekt ustawy nie wskazuje źródła finansowania wyposażenia i funkcjonowania gabinetów. Zdaniem Rządu szacunkowa kwota jaką należało by zabezpieczyć na ten cel w pierwszym roku obowiązywania ustawy, ze środków publicznych to kwota nie niższą niż 13 000 000 tys. zł.

Natomiast koszt zapewnienia każdemu uczniowi bezpłatnego posiłku w skali kraju wyniósłby 14 073 630 zł dziennie. A środki finansowe niezbędne do utworzenia kuchni w 18.038 szkołach (które jej nie posiadają) to kwota w wysokości około 1 800 000 tys. zł.

Dlatego też z powyższych względów Rząd negatywnie zaopiniował niniejszy projekt.

Czw., 11 Lp. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka