Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu?

Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu? fotolia.pl

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o tym jak się objawia i czym jest wypalenie zawodowe, dzisiaj idziemy krok dalej i opisujemy jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu.

Z wypaleniem trudno jest walczyć, kiedy znajduje się w stadium zaawansowanym, jednak można mu zapobiec w momencie pojawienia się pierwszych symptomów ostrzegawczych.

Co możesz zrobić, żeby zapobiec wypaleniu zawodowemu?

  • wyznaczaj sobie realistyczne, jasno określone i cząstkowe cele do osiągnięcia;
  • intensywnie pracuj, ale także intensywnie odpoczywaj;
  • pamiętaj o chwilach wyciszenia w przypadku, gdy praca wymaga intensywnych kontaktów z innymi ludźmi;
  • staraj się nie traktować spraw zawodowych zbyt osobiście;
  • dbaj o siebie, o swój potencjał, który jest najważniejszym, najcenniejszym narzędziem pracy;
  • określ racjonalnie swoje szanse na rozwój zawodowy w miejscu, w którym pracujesz;
  • niezależnie od środowiska zawodowego, wyznaczaj sobie swoje własne zadania rozwojowe;
  • skupiaj się na tym, co pozytywne;
  • rutynowe czynności staraj się wykonywać za każdym razem w inny sposób, staraj się kreatywnie realizować postawione przed Tobą zadania;
  • bądź aktywny fizycznie, leżenie na kanapie nie rozwiąże problemów.

Zaobserwowanie pewnych symptomów pozwala na szybką reakcję, na dokonanie zmian w swoim życiu zawodowym lub choćby jego reorganizację. Zmiany są dobre, niekiedy konieczne, ale pamiętaj – nie działaj zbyt pochopnie, nie zmieniaj pracy czy zawodu bez dokładnego przemyślenia sprawy. Dbaj, aby to, co robisz, nadal było dla Ciebie ciekawe i sprawiało Ci radość. Nie zaniedbuj swoich zainteresowań, poświęcaj czas na hobby, sport i rekreację. Niemniej istotny jest szacunek do własnej osoby, troska o siebie w wymiarze fizycznym i psychicznym.

Źródło: Zarządzanie relacjami z klientem. Zarządzanie zasobami ludzkimi, FRDL, Warszawa 2011

Pt., 28 Gr. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka