11 grudnia 2012 Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek grupy posłów na Sejm dotyczący refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych. Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności całej ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych z art. 2, art. 20, art. 22, art. 31 ust. 3 oraz art. 42 ust. 1 konstytucji.
W przypadku, gdyby Trybunał Konstytucyjny uznał za nieuzasadniony dalej idący wniosek zawarty w pkt I, grupa posłów wniosła o zbadanie zgodności:
- art. 3 ust. 1 i art. 74 ust. 1-4, art. 4 ust. 1, art. 6 ust. 9, art. 7 ust. 1-8, art. 8, art. 11 ust. 1 i 5, art. 12 pkt 3, 4 i 10, art. 13 ust. 1 - 8, art. 25 pkt 14 lit. c, art. 32 ust. 2, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 1, art. 41 ust. 1-7, art. 48 ust. 1-6, art. 49 ust. 1-4 tej ustawy z art. 2, art. 20, art. 22 oraz art. 31 ust. 3 konstytucji,
- art. 50, art. 51, art. 52, art. 53 i art. 54 tej ustawy z art. 2 i art. 42 konstytucji,
- art. 86 pkt 1 i 2 tej ustawy z art. 2 konstytucji.
Grupa posłów na Sejm wniosła o stwierdzenie niezgodności całej ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych z art. 2, art. 20, art. 22, art. 31 ust. 3 oraz art. 42 ust. 1 Konstytucji. Wnioskodawcy zarzucają, że ustawa jest sprzeczna z zasadą prawidłowej legislacji, gdyż jej przepisy są nieczytelne i utrudniają zrozumienie stanowionego prawa. Zdaniem grupy posłów na przedsiębiorców uczestniczących w obrocie produktami refundowanymi ustawa nakłada restrykcyjne regulacje i obowiązki, które są nieproporcjonalne oraz naruszają ich swobodną działalność gospodarczą. W przypadku, gdyby Trybunał Konstytucyjny uznał za nieuzasadniony wniosek dotyczący niezgodności z konstytucją całej ustawy o refundacji, wnioskodawcy wnieśli o zbadanie zgodności z konstytucją kilkunastu przepisów tej ustawy. Kwestionowane przez grupę posłów przepisy dotyczą m.in. procedury obejmowania leków refundacją, ustalania cen i marż na produkty refundowane, umów zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia z aptekami i lekarzami, a także nakładania na przedsiębiorców kar administracyjnych i sankcji karnych.
Źródło: www.trybunal.gov.pl