Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA: Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze – warunki przyznania

WSA: Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze – warunki przyznania fot.pixabay

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to specjalistyczna forma wsparcia edukacyjno-terapeutycznego przeznaczona dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Mają one na celu nie tylko wspieranie rozwoju tych osób, ale także poprawę ich funkcjonowania w codziennym życiu – na tyle, na ile jest to możliwe, biorąc pod uwagę indywidualne możliwości ucznia.

To indywidualne lub grupowe (do 4 osób) zajęcia, które: rewalidują, czyli wspomagają rozwój psychoruchowy, emocjonalny, poznawczy i społeczny, wychowują, czyli uczą podstawowych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu  np. samoobsługi, nawiązywania kontaktu, reagowania na bodźce i aktywizują, czyli motywują do podejmowania różnych działań od najprostszych, jak sięganie po przedmiot, po bardziej złożone formy komunikacji.

Zajęcia są przeznaczone wyłącznie dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, którym na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przysługują specjalne formy edukacji i wsparcia.

Na gruncie art. 50 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej i § 2 pkt 5 rozporządzenia z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych, dla przyznania specjalistycznych usług opiekuńczych w formie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, nie jest wymagane zaświadczenie lekarza specjalisty, że osoba potrzebująca pomocy jest zaburzona psychicznie. Nie jest też wymagane orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, które są wydawane w ramach innego systemu pomocy dzieciom z zaburzeniami psychicznymi (system oświaty). Wystarczające jest wyłącznie zaświadczenie zlecające tego typu usługi wraz z diagnozą, wydane przez uprawnionego specjalistę.

W konsekwencji, brak dokumentu żądanego przez organ pierwszej instancji w toku postępowania administracyjnego (zaświadczenie o zaburzeniu psychicznym dzieci, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) nie mógł być przyczyną odmowy przyznania wnioskowanych usług.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 czerwca 2025 r. sygn. II SA/Gd 92/25

Źródło: CBOSA 

Sob., 5 Lp. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek