Cudzoziemcowi, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, udziela się pomocy mającej na celu wspieranie procesu jego integracji. Organem właściwym do udzielenia pomocy jest starosta (za pośrednictwem PCPR-u) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania cudzoziemca.
Pomoc udzielana jest na wniosek złożony w terminie 60 dni od dnia uzyskania przez cudzoziemca. w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej. W wyroku WSA w Lublinie z dnia 13 września 2010 r. II SA/Lu 235/10 LexPolonica nr 2409577 wyjaśniono, że za „dzień uzyskania przez cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej”, od którego liczyć należy początek 60-dniowego terminu do złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie może być uznany dzień doręczenia cudzoziemcowi nieostatecznej decyzji o udzieleniu mu ochrony uzupełniającej, chyba że decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności lub gdy decyzja ta jest zgodna z żądaniem strony."
Wniosek obejmuje małoletnie dzieci cudzoziemca oraz jego małżonka, jeżeli uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą. Wniosek powinien zawierać:
- pisemną deklarację o zamiarze zamieszkania na terenie określonego województwa;
- pisemne oświadczenie, że z podobnym wnioskiem cudzoziemiec nie zwrócił się na terenie innego województwa;
- pisemne oświadczenie o gotowości przystąpienia do uzgodnionego programu integracji.
W przypadku cudzoziemca, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, do wniosku należy dołączyć kopie:
- decyzji o nadaniu statusu uchodźcy;
- dokumentu podróży przewidzianego w Konwencji Genewskiej;
- karty pobytu wydanej w związku z nadaniem statusu uchodźcy.
W przypadku cudzoziemca, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej ochronę uzupełniającą, do wniosku należy dołączyć kopie:
- decyzji o odmowie nadania statusu uchodźcy, w której udzielono cudzoziemcowi ochrony uzupełniającej;
- karty pobytu wydanej w związku z udzieleniem ochrony uzupełniającej.
Do wniosku stosuje się przepisy KPA dotyczące podań, co oznacza, że składający wniosek powinien w nim zawrzeć swoje imię i nazwisko, adres oraz żądanie. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Jeżeli starosta, do którego podanie wniesiono wniosek, jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do starosty właściwego, zawiadamiając jednocześnie o tym składającego wniosek. Wniosek wniesiony do starosty niewłaściwego przed upływem przepisanego terminu uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.