Kontynuujemy temat dotyczący placówek wsparcia dziennego. Zezwolenie na prowadzenie placówki wsparcia dziennego wydaje się na wniosek, jeżeli podmiot występujący o zezwolenie przedstawi:
- dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na terenie której placówka wsparcia dziennego ma prowadzić działalność. Dokumentem może być wypis KW potwierdzający prawo własności do nieruchomości, umowa najmu, dzierżawy, użyczenia. Wydaje się, że nie spełnia tego kryterium przedłożenie umowy przedwstępnej. Wymogu przedłożenia dokuemntu nie stosuje się do placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę.
- odpis z właściwego rejestru. Należy pamiętać, że ustawodawca nie ogranicza kręgu podmiotów mogących prowadzić placówki wsparcia dziennego. W przypadku w którym podmiot (np. osoba fizyczna czy stowarzyszenie zwykłe) w ogóle nie podlega wpisowi do rejestru, w mojej ocenie tego wymogu się nie stosuje.
- oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON oraz numerze identyfikacji podatkowej NIP. Podobnie jak w przypadku poprzedniego wymogu należy pamiętać, że ustawodawca nie ogranicza kręgu podmiotów mogących prowadzić placówki wsparcia dziennego. W związku w powyższym w mojej ocenie obowiązek przedłożenia oświadczenia o numerze REGON i NIP będzie miał zastosowanie, jeżeli podmiot występujący w ogóle takie dane posiada. Warto w tym miejscu wskazać, że osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej nie będące płatnikiem VAT od 1 stycznia 2012 nie będą posługiwały się numerem NIP.
- pozytywne opinie właściwego miejscowo komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie mieścić się placówka wsparcia dziennego, oraz najbliższym jego otoczeniu, mając na uwadze specyfikę placówki (opinie takie są wydawane na podstawie odpowiednich przepisów branżowych). Wymogu przedłożenia opinii nie stosuje się do placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę.
- statut oraz regulamin organizacyjny placówki wsparcia dziennego lub ich projekty. Ustawodawca nie precyzuje szczególowoe jakie zapisy powinny się znaleźć w statucie. W mojej ocenie statut powinien zawierać co najmniej takie elementy jak siedzibę, określenie podmiotu prowadzącego, cel i przedmiot działania, formę placówki, zasady korzystania z usług placówkę, zasady podejmowania decyzji. W art. 28 ust. 4 wskazano co powinno znaleźć się w regulaminie: szczegółowe zadania, organizacja działania placówki wsparcia dziennego, w tym rodzaj dokumentacji dotyczącej dziecka oraz sposób jej prowadzenia. Regulaminy mają charakter dokumentów porządkowych stąd elementami jakie w mojej ocenie mogą się tam dodatkowo znaleźć są: wskazanie dni i godzin otwarcia placówki, zasady korzystania z pomieszczeń, kolejność korzystania z usług (przy założeniu, że w placówce nie może być jednocześnie więcej niż 30 dzieci i 15 na jednego wychowawcę). Brak jednak któregoś z tych elementów dodatkowych jakie wskazałam nie może dyskwalifikować dokumentu przedłożonego przez wnioskodawcą.
- informację o sposobie finansowania placówki wsparcia dziennego oraz o niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W tym miejscu warto przypomnieć art. 220 §1 zgodnie z którym organ administracji publicznej żądający od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego jest obowiązany wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia albo oświadczenia. Ustawodawca w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej mówi jedynie o przedstawieniu informacji. Z ustawy nie wynika zatem obowiązek przedłożenia np. zaświadczenia z US o braku zaległości podatkowych. W mojej ocenie uwzgledniające wykładnie funkcjonalną przez przedstawienie informacji o niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należy rozumieć złożenie stosowanego oświadczenia przez wnioskodawcę. Powołany przepis, niestety jako jeden z wielu, wskazuje jednak niestety na to, że autorzy ustawy naruszyli zasady przyzwoitej legislacji.