Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy a zadania publicznych służb zatrudnienia

Niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy a zadania publicznych służb zatrudnienia fotolia.pl

W kontekście przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Informacji na temat dostosowania szkolnictwa zawodowego i zawodów rzemieślniczych do potrzeb rynku pracy wypowiedziało się także Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Jak wskazano, publiczne służby zatrudnienia, których koordynatorem jest minister właściwy ds. pracy przede wszystkim starają się diagnozować i niwelować niekorzystne skutki niedostosowania systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy niosąc pomoc osobom, które pomimo wielu lat nauki, nie mogą znaleźć pracy.

Do zadań podejmowanych przez resort pracy, które wspomagają dostosowanie systemu kształcenia do wymagań rynku pracy należy m.in.:

  1. Dostarczanie informacji o sytuacji na rynku pracy
    Jak wynika z danych gromadzonych przez urzędy pracy dla GUS, wybór ścieżki kształcenia nie pozostaje bez wpływu na późniejsze szanse na rynku pracy. Jednym z narzędzi wykorzystywanych przez MRPiPS w celu analizy rynku pracy jest monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych. Dodatkowym badaniem pokazującym sytuację na rynku pracy jest jakościowe badanie „Barometr zawodów”, po raz pierwszy przeprowadzone w Polsce w 2015 r. Badanie to polega na zaszeregowaniu zawodów występujących na lokalnym rynku pracy do jednej z trzech kategorii: zawodów deficytowych, zrównoważonych oraz nadwyżkowych.
  2. Opiniowanie kierunków kształcenia przez służby zatrudnienia
    Na poziomie samorządowym istnieje wymiana informacji między instytucjami rynku pracy i instytucjami oświatowymi, aby lepiej dostosowywać kierunki kształcenia do zmian rynku pracy.
  3. Tworzenie materiałów zawodoznawczych i informacji o zawodach
    Resort pracy przygotowuje materiały, które stanowią narzędzie pracy dla doradców edukacyjnych i zawodowych, a także stanowią ważne zasoby informacyjne możliwe do wykorzystania przy projektowaniu treści ofert programowej kształcenia i szkolenia zawodowego. Rozwijana jest baza opisów zawodów, która zamieszczona jest na stronie Publicznych Służb Zatrudnienia. Opracowywane są także szersze informacje zawodoznawcze – standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych.
  4. Wsparcie kształcenia zawodowego pracowników młodocianych (realizowanego w systemie dualnym) środkami Funduszu Pracy
    W 2015 r. wydatki Funduszu Pracy, których dysponentem jest minister właściwy ds. pracy, przeznaczone na wsparcie kształcenia pracowników młodocianych wynosiło 483 mln zł (tj. 9% środków FP przeznaczonych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu). Z Funduszu refundowane są pracodawcom wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne młodocianych pracowników.
  5. Działalność Ochotniczych Hufców Pracy
    Jest to instytucja rządowa, podlegająca Ministrowi Pracy, wyspecjalizowana w realizacji działań na rzecz młodzieży. OHP wspierają system oświaty oraz zatrudnienia, stwarzając młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym możliwość uzupełnienia wykształcenia ogólnego, nauki zawodu, zdobycia kwalifikacji zawodowych oraz uczestnictwa w innych formach doskonalenia zawodowego. 
Niedz., 12 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka