Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Świadczenia z pomocy społecznej a opłaty za korzystanie z usług przedszkola

Świadczenia z pomocy społecznej a opłaty za korzystanie z usług przedszkola fotolia.pl

Na mocy uchwały rada miejska postanowiła, iż rodziny znajdujące się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej mogą ubiegać si ęo dotacje do opłaty za korzystanie z usług przedszkola, w zakresie przekraczającym 5 godzin dziennie, w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.

Jak ustalił Wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym powyższe postanowienie uchwały podjęte zostało z istotnym naruszeniem prawa, a zwłaszcza z art. 14 ust. 5 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, upoważniającym do określenia warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego.

Delegacja ustawowa tego przepisu nie upoważnia natomiast Rady Miejskiej do unormowania kwestii związanych z ubieganiem się o dotację do opłat za korzystanie z usług przedszkola przez rodziców znajdujących sięw szczególnie trudnej sytuacji materialnej.

Wojewoda nie zgodził się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w odpowiedzi na zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego, iż podstawą udzielenia dotacji jest art. 7a ust. 1ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Zgodnie z tą regulacją, pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom także poprzez udzielenie dotacji przedmiotowej do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych. Użycie zwrotu "także" zdaniem Przewodniczącego oznacza, że jest możliwe ustalenie pomocy w inny sposób, na przykład w postaci "dotacji do opłat za korzystanie z usług przedszkola". Przepis art. 7a ust. 1przedmiotowej ustawy zdaniem Przewodniczącego nie zawiera katalogu zamkniętego ani w żaden sposób nie ogranicza sposobu udzielenia pomocy społecznej.

Organ nadzoru nie zgodziłsięze stanowiskiem zaprezentowanym przez Przewodniczącego Rady Miejskie.

Na wstępie zauważył, iżzgodnie z zasadą legalizmu wynikającą z art. 7 Konstytucji RP, organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że organy władzy państwowej, w tym organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mogą działać tylko wówczas, gdy funkcjonuje w obrocie prawnym przepis prawa uprawniający te organy do działania. Zatem warunkiem zgodności z prawem działalności uchwałodawczej organu gminy, jest nie tylko przestrzeganie przez organ zakresu własnych kompetencji, wymaganej procedury, ale także zgodności aktu z dyspozycjąwłaściwego przepisu prawa materialnego. W przedmiotowej sprawie art. 14 ust. 5 pkt 2 ustawy o systemie oświaty nie upoważnia Rady Miejskiej do określenia kwestii związanych z udzielaniem dotacji przedmiotowych, a jedynie określenia częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za korzystanie z przedszkola.

Ponadto Wojewoda nie zgodził się ze stanowiskiem Przewodniczącego, iżart. 7a ust. 1ustawy o pomocy społecznej upoważnia do udzielania dotacji rodzicom znajdującym się trudnej sytuacji materialnej, którzy korzystają z usług przedszkola. Należy zauważyć, iżzgodnie z przyjętym stanowiskiem judykatury normy kompetencyjne powinny byćinterpretowane w sposób ścisły, literalny, jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wprowadzania kompetencji w drodze analogii. Unormowanie art. 7a ust. 1 ustawy upoważnia jedynie do udzielania dotacji przedmiotowej do posiłków sprzedawanych z barach mlecznych. Należy mieć również na uwadze, iż zgodnie z ust. 2 art. 7a ww. ustawy, dotacje przedmiotowe do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych mogą być udzielane na wniosek przedsiębiorcy, w zakresie określonym w ustawie budżetowej na dany rok. Szczegółowy sposób udzielania dotacji przedmiotowej do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych zostałokreślony w akcie wykonawczym do ustawy.

Z powyższych regulacji jasno wynika, iżna podstawie art. 7a ust. 1 ustawy o systemie oświaty mogą być jedynie udzielane dotacje przedmiotowe z budżetu państwa na posiłki sprzedawane w barach mlecznych, a dotacje udzielane sąprzedsiębiorcy prowadzącemu tego typu działalność.

Źródło: Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia 14 stycznia 2014 r. PNK-I.4131.1342.2013

Czw., 10 Gr. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka