Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czy każdy członek rady gminy ma prawo wglądu do danych osobowych osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej?

Czy każdy członek rady gminy ma prawo wglądu do danych osobowych osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej? fotolia.pl

Odpowiadając na tytułowe pytanie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wskazał, że przetwarzanie danych osobowych w każdym przypadku powinno się odbywać z poszanowaniem zasad wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych. Jeśli natomiast istnieją szczególne przepisy, to stosuje się je w pierwszej kolejności.

Dopiero w sytuacji braku tych przepisów, zastosowanie znajduje ogólna regulacja wynikająca z ustawy o ochronie danych osobowych.

Generalny Inspektor pomocniczo wskazuje, iż zgodnie z art. 18a ust. 1 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy i w tym celu powołuje komisję rewizyjną. Ponadto komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli (art. 18a ust. 4 zd. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy (art. 18a ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Jakkolwiek wyżej wymienione przepisy ustawy o samorządzie gminnym stwarzają podstawy do utworzenia w gminie komisji rewizyjnej, to - jak zauważył Generalny Inspektor - przepisy te nie określają wprost, do jakich dokumentów i informacji (danych osobowych) mogą mieć dostęp członkowie komisji rewizyjnej przeprowadzający kontrolę, odsyłając w tym zakresie do statutu gminy, w którym powinny być uregulowane zasady i tryb działania komisji rewizyjnej rady gminy.

Generalny Inspektor wysnuł jednak wniosek, że ewentualny dostęp do danych osób korzystających ze świadczeń z zakresu pomocy społecznej może mieć komisja rewizyjna w ramach przeprowadzanej kontroli, w której zakres będzie wchodziło uprawnienie do zapoznania się z danym dokumentem. Przypomniał również, że ustawa o ochronie danych osobowych – jako, że w żadnym jej przepisie ustawodawca nie reguluje zasad posługiwania się dokumentami - nie ma zastosowania do udostępniania dokumentów, a jedynie do wykonywania operacji na danych osobowych. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 października 2005 r. wydanym w sprawie o sygnaturze akt: II SA/Wa 825/2005, orzekając, że w ustawie o ochronie danych osobowych brak jest przepisów obligujących administratora do udostępnienia dokumentów zawierających dane osobowe.

Ustawodawca posługuje się pojęciem „udostępnienia", odnosząc je zawsze do danych osobowych, a nie do zawierających je dokumentów. Wskazał jednocześnie, iż dane osób korzystających ze świadczeń z zakresu pomocy społecznej stanowią dane szczególnie chronione, które ustawa o ochronie danych osobowych zabrania - co do zasady - przetwarzać (art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych). Dane szczególnie chronione mogą być przetwarzane po spełnieniu jednej z przesłanek legalizujących ten proces, określonej w art. 27 ust. 2 pkt 1 - pkt 10 ustawy o ochronie danych osobowych. Przesłanki te mają charakter autonomiczny i rozłączny. Spełnienie jednej z nich wystarczy dla uznania legalności przetwarzania danych osobowych.

Generalny Inspektor przypomniał również, że ostateczne rozstrzygnięcie w przedmiocie, czy udostępnić posiadane dane osobowe w zakresie żądanym przez występującego o to potencjalnego odbiorcę danych, należy do administratora danych.

Dokonując takiego rozstrzygnięcia administrator powinien uwzględnić obowiązki, jakie w zakresie przetwarzania danych nakładają na niego przepisy o ochronie danych osobowych. Ich naruszenie może narazić administratora danych zarówno na odpowiedzialność administracyjną przed Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych, jak i karną wynikającą z przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.

Źródło: "Sprawozdaniu z działalności GIODO w 2012 roku", GIODO, 2013

Niedz., 29 Gr. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka