Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowe rozporządzenie - edukacja w placówkach zdrowotnych i pomocy społecznej

Nowe rozporządzenie - edukacja w placówkach zdrowotnych i pomocy społecznej fotolia.pl

Minister Edukacji Narodowej podpisał w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Rozporządzenie zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).



Rozporządzenie wskazuje typy szkół specjalnych, które mogą być tworzone w podmiotach leczniczych. Są to: szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne i szkoły ponadgimnazjalne specjalne. W podmiotach leczniczych mogą być tworzone również przedszkola specjalne.

Nowe rozporządzenie umożliwia zapewnienie realizacji obowiązku nauki uczniom szkół ponadgimnazjalnych także w sytuacji, gdy ich liczba będzie umożliwiała utworzenie tylko jednego oddziału.

Dyrektor odpowiednio przedszkola lub szkoły może zezwolić na odstąpienie od udziału ucznia przedszkola lub szkoły zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zajęciach edukacyjnych w sytuacji, kiedy stan zdrowia ucznia uniemożliwia mu udział w tych zajęciach np. po zabiegu operacyjnym. Zwolnienie to może dotyczyć części zajęć edukacyjnych lub wszystkich zajęć, we wskazanym przez lekarza okresie.

Wprowadzona elastyczność w zakresie ustalenia liczebności uczniów w oddziale umożliwia dostosowanie organizacji pracy przedszkola i szkoły specjalnej, zorganizowanych w podmiocie leczniczym oraz w jednostce pomocy społecznej do szczególnych potrzeb psychofizycznych uczniów, wynikających odpowiednio z ich stanu zdrowia lub rodzaju niepełnosprawności. Wynika to ze specyfiki funkcjonowania tych przedszkoli i szkół, do których uczęszczają dzieci i młodzież z różnymi rodzajami schorzeń i dysfunkcji i w których, w związku z powyższym, organizacja kształcenia musi być ściśle skoordynowana z prowadzonymi oddziaływaniami medycznymi, ich charakterem, czasem trwania i intensywnością.

Zrezygnowano także z określania minimalnej liczby uczniów w grupie wychowawczej, co daje możliwość utworzenia grupy wychowawczej w każdej sytuacji. Rozwiązanie to jest uzasadnione specyfiką funkcjonowania przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych, w których czas pobytu dziecka wynika wyłącznie z jego stanu zdrowia i towarzyszy temu duża rotacja uczniów.

Rozporządzenie jest podpisywane w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie  10 stycznia 2013 roku i  zostało ono skierowane do podpisu przez Ministra Zdrowia. Następnie zostanie przekazane do podpisu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Treść rozporządzenia i uzasadnienie można pobrać tutaj.

źródło: men.gov.pl

15.00

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Rozporządzenie zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

 

Rozporządzenie wskazuje typy szkół specjalnych, które mogą być tworzone w podmiotach leczniczych. Są to: szkoły podstawowe specjalne, gimnazja specjalne i szkoły ponadgimnazjalne specjalne. W podmiotach leczniczych mogą być tworzone również przedszkola specjalne.

Nowe rozporządzenie umożliwia zapewnienie realizacji obowiązku nauki uczniom szkół ponadgimnazjalnych także w sytuacji, gdy ich liczba będzie umożliwiała utworzenie tylko jednego oddziału.

Dyrektor odpowiednio przedszkola lub szkoły może zezwolić na odstąpienie od udziału ucznia przedszkola lub szkoły zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zajęciach edukacyjnych w sytuacji, kiedy stan zdrowia ucznia uniemożliwia mu udział w tych zajęciach np. po zabiegu operacyjnym. Zwolnienie to może dotyczyć części zajęć edukacyjnych lub wszystkich zajęć, we wskazanym przez lekarza okresie.

Wprowadzona elastyczność w zakresie ustalenia liczebności uczniów w oddziale umożliwia dostosowanie organizacji pracy przedszkola i szkoły specjalnej, zorganizowanych w podmiocie leczniczym oraz w jednostce pomocy społecznej do szczególnych potrzeb psychofizycznych uczniów, wynikających odpowiednio z ich stanu zdrowia lub rodzaju niepełnosprawności. Wynika to ze specyfiki funkcjonowania tych przedszkoli i szkół, do których uczęszczają dzieci i młodzież z różnymi rodzajami schorzeń i dysfunkcji i w których, w związku z powyższym, organizacja kształcenia musi być ściśle skoordynowana z prowadzonymi oddziaływaniami medycznymi, ich charakterem, czasem trwania i intensywnością.

Zrezygnowano także z określania minimalnej liczby uczniów w grupie wychowawczej, co daje możliwość utworzenia grupy wychowawczej w każdej sytuacji. Rozwiązanie to jest uzasadnione specyfiką funkcjonowania przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych, w których czas pobytu dziecka wynika wyłącznie z jego stanu zdrowia i towarzyszy temu duża rotacja uczniów.

Rozporządzenie jest podpisywane w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Minister Edukacji Narodowej podpisał rozporządzenie  10 stycznia 2013 roku i  zostało ono skierowane do podpisu przez Ministra Zdrowia. Następnie zostanie przekazane do podpisu przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

Pt., 11 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun