Kontynuujemy omawianie treści senackiego projektu ustawy o zrzeszeniach. W projekcie proponuje się m.in. funkcjonowanie tzw. zrzeszeń nierejestrowych.
Jak się wydaje mają one zastąpić obecne stowarzyszenia zwykłe.
Prawo utworzenia zrzeszenia nierejestrowego ma przysługiwać osobom fizycznym posiadającym pełną zdolność do czynności prawnych, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym, nieposiadającym osobowości prawnej, którym przepisy szczególne przyznają zdolność prawną. Wymienione podmioty w liczbie co najmniej trzech będą zawierały umowę w formie pisemnej.
W przypadku gdy zrzeszenie nierejestrowe będzie podlegało obowiązkowi zgłoszenia do Ewidencji (w przypadku korzystania ze środków publicznych lub ofiarności publicznej), stosownego zgłoszenia będzie miała prawo dokonać każda ze stron umowy.
Majątek zrzeszenia nierejestrowego ma powstawać z wkładów, składek, darowizn, dochodów z własnej działalności, ofiarności publicznej oraz ze środków publicznych i ma stanowić współwłasność łączną stron umowy. Za zobowiązania zrzeszenia nierejestrowego strony umowy będą odpowiadały solidarnie, chyba że umowa będzie stanowiła inaczej.
Wiele rozwiązań zaproponowanych w projekcie przypomina te jakie funkcjonują w odniesieniu do spółki cywilnej (np. sposób reprezentacji, działanie w imieniu zrzeszenia). Istotna różnica w stosunku do spółki dotyczy skutków wystąpienia z zrzeszenia lub jego rozwiązania. Stronie, która wystąpi ze zrzeszenia nierejestrowego nie będzie zwracało się wniesionego przez nią wkładu. W razie rozwiązania zrzeszenia pozostały po zapłaceniu długów zrzeszenia nierejestrowego majątek ma być przeznacza się na cel określony w umowie zrzeszenia.