Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Koncepcje integracji procesu scalania gruntów związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych - Komisja Infrastruktury oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Koncepcje integracji procesu scalania gruntów związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych - Komisja Infrastruktury oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi fotolia.pl

25 września 2025 r. miało miejsce posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którego głównym założeniem było przedstawienie informacji na temat koncepcji integracji procesu scalania gruntów związanych z przygotowaniem inwestycji drogowych.

Posiedzenie zainaugurowało wspólne wystąpienie profesora Politechniki Rzeszowskiej dr hab. inż. Przemysława Lenia oraz zastępcy Kanclerza Politechniki Lubelskiej dr inż. Marcina Jakimiaka, które zostało dodatkowo okraszone stosowną prezentacją dotyczącą struktury przestrzennej obszarów wiejskich w Polsce celem wykazania ograniczeń istniejących w procesach realizacji inwestycji liniowych (zarówno drogowych, jak i kolejowych) oraz poszukiwania rozwiązań dla ich optymalizacji. Przede wszystkim zaprezentowano koncepcje wg której właściwe wykorzystanie instrumentu scalania gruntów w procesie inwestycyjnym ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów realizacji inwestycji, późniejszego utrzymania dróg, minimalizacji oddziaływania na rolniczą przestrzeń oraz poprawę dostępności obszarów uprawowych. Poruszona została także kwestia tzw. resztówek powstałych w wyniku podziału nieruchomości wskutek realizacji inwestycji liniowej, a także porównano proces klasycznego scalania gruntów oraz scalenia okołoautostradowego.

Zdaniem pomysłodawców zastosowanie nowego procesu inwestycyjnego uwzględniającego postępowanie scaleniowe ma przyczynić się do eliminacji dróg dojazdowych (serwisowych), których na przykładowym odcinku drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim o długości ok. 70 km (Kurów-Lublin-Piaski) jest ok. 130. Likwidacja takich dróg w wyniku zastosowania postepowania scaleniowego ma się odpowiednio i zasadniczo przełożyć na zmniejszenie kosztów realizacji inwestycji. Na przykładzie wspomnianej wcześniej drogi ekspresowej ma to być ok. 400 mln w stosunku do pierwotnego kosztu w wysokości 3,3 mld zł, co przy uwzględnieniu samych procesów scaleniowych oszczędności wyniosłoby „na czysto” ok. 200 mln zł. Ponownie posługując się w/w przykładem porównano czas realizacji inwestycji w obecnym systemie wynoszący 1204 dni oraz potencjalny czas prac z zastosowaniem postępowania scaleniowego, który oszacowano na 1070 dni.

Projekt zastosowania nowego procesu inwestycyjnego uwzględniającego postępowanie scaleniowe co do zasady spotkał się z aprobatą większości uczestników zabierających głos, jednakże odmienne stanowisko wyraziła zastępca dyrektora Departament Dróg Publicznych - Magdalena Fitak, która w imieniu Ministerstwa Infrastruktury stwierdziła, że resort nie widzi obecnie możliwości zastosowania w praktyce proponowanych rozwiązań, a możliwość scalania gruntów w procesach inwestycyjnych już istnieje w ramach obecnych „autostradowych” przepisów.

Obrady i prace na ten temat postanowiono kontynuować na kolejnych posiedzeniach.

Pt., 26 Wrz. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Mateusz Jabłoński