W piątek 22 marca w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji odbyło się spotkanie urzędników resortu z przedstawicielami samorządów w sprawie założeń nowej ustawy w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej.
Jak poinformowali przedstawiciele MSWiA, na czele z wiceministrem Wiesławem Leśniakiewiczem, projekt ustawy ma trafić niedługo do konsultacji międzyresortowych, a chwilę później do strony samorządowej.
Ustawa ma opierać się na uregulowaniu 7 następujących obszarów:
- system ostrzegania i alarmowania;
- ewakuacja i przyjęcie ludności;
- schrony i ukrycia dla ludności;
- wzmacnianie społecznej odporności;
- budowanie zasobów i struktur ochrony ludności i obrony cywilnej;
- funkcjonowanie ochrony ludności w czasie wojny;
- finansowanie systemu.
Prezentację założeń ustawy można pobrać pod naszym artykułem.
Jak wskazywali urzędnicy, ustawa nie zastąpi jednak ustaw o zarządzaniu kryzysowym oraz ustaw o stanach nadzwyczajnych, a będzie ich uzupełnieniem.
Dużą część dyskusji zajęła kwestia planowanego stworzenia instytucji tzw. Personelu Ochrony Ludności, który w razie potrzeby (domyślnie - w razie wprowadzenia stanu wojennego lub wybuchu wojny) stanie się Personelem Obrony Cywilnej. Zgodnie z przedstawionymi założeniami, właściwy organ ochrony ludności albo obrony cywilnej będzie mógł zaliczyć w skład personelu obrony cywilnej osoby zatrudnione, pełniące służbę, prowadzące działalność gospodarczą, zrzeszone lub będące członkami podmiotów ochrony ludności albo podmiotu obrony cywilnej, niezbędne do realizacji zadań obrony cywilnej. Do personelu obrony cywilnej będzie można też przystąpić na zasadzie dobrowolności. Zaliczenie do personelu obrony cywilnej ma następować w porozumieniu z właściwym szefem wojskowego centrum rekrutacji. Jak zapewniono – osoby, które zostaną przydzielone do personelu obrony cywilnej będą przez to zwolnione ze służby wojskowej w razie trwania wojny. Ewidencję takich osób będzie prowadzić wojewoda z udziałem powiatowego (miejskiego) organu ochrony ludności. Personel OC ma się dzielić na personel ratowniczy, medyczny, pomocy humanitarnej, utrzymania infrastruktury ochrony ludności oraz utrzymania ciągłości działania administracji i porządku publicznego.
Role poszczególnych organów samorządu opisywano na razie ogólnie i w sposób tożsamy z tym, co mówiono na posiedzeniu Zespołu Administracji i Bezpieczeństwa Obywateli Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, co opisywaliśmy TUTAJ.
Przedstawiciele samorządów wskazywali największe bolączki z ich perspektywy, przede wszystkim finansowe nakłady na utrzymywanie schronów, a także przerost planowania nad realnymi możliwościami np. w kwestii ewakuacji.