Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Novum legislacyjne, czyli certyfikacja wykonawców zamówień publicznych

Novum legislacyjne, czyli certyfikacja wykonawców zamówień publicznych fotolia.pl

Udział wykonawców w procedurach o zamówienia publiczne jest uzależniony od spełnienia określonych wymagań, które gwarantują, że zamówienie zrealizuje wykonawca dający rękojmię jego należytego wykonania. Dotyczy to m.in. poświadczenia o niekaralności oraz posiadania odpowiednich kompetencji. Na gruncie aktualnych regulacji wykonawca, w sytuacji wystąpienia obowiązku złożenia środków dowodowych, nie ma możliwości wykazania spełnienia wymogów w sposób bardziej uproszczony. Oznacza to konieczność gromadzenia wymaganych dokumentów, co uznaje się za istotne obciążenie formalne.

W związku z tym do zaopiniowania wpłynął projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw. Planuje się wprowadzić certyfikację wykonawców zamówień publicznych. Jej głównym założeniem jest ograniczenie obowiązków formalnych, zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających, związanych z weryfikacją podmiotową wykonawców. Przyczyni się to do podniesienia konkurencyjności postępowań.

Specyfika certyfikatów

Proces polegać będzie na wystawianiu wykonawcom certyfikatu potwierdzającego, że nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby na określonym poziomie. Zgodnie z projektowaną ustawą wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań, bez konieczności każdorazowego gromadzenia i składania podmiotowych środków dowodowych.

Kwestionowanie certyfikatów

Zamawiający będą mogli kwestionować informacje wynikające z certyfikatu wyłącznie w uzasadnionych przypadkach. Będą to sytuacje, w których zamawiający w toku konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia dysponuje z urzędu informacjami wskazującymi, że z wysokim prawdopodobieństwem można stwierdzić, że informacje wynikające z certyfikatu danego wykonawcy są nieprawdziwe w całości lub w części. Będzie to uprawniało do wezwania wykonawcy do złożenia stosownych wyjaśnień.

Formalności

Jednostka certyfikująca będzie miała obowiązek wydania certyfikatu w terminie 30 dni od dnia otrzymania od wykonawcy dokumentów niezbędnych do jej przeprowadzenia oraz wniesienia opłaty. Certyfikaty będą wydawane na okres 3 lat. Będą publikowane w ogólnodostępnej i bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikatach Wykonawców Zamówień Publicznych.

Z pełną wersją projektu można zapoznać się klikając w link.

Pt., 4 Sp. 2023 0 Komentarzy
Gabriela Trocka
Redaktor Gabriela Trocka