W Dzienniku Ustaw RP opublikowano tekst jednolity ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Choć obwieszczenie Marszałek Sejmu w tym zakresie jest z 28 października 2022 r., to w dzienniku urzędowym pojawiło się dopiero 7 grudnia. Znajdziemy je pod pozycją nr 2519.
Tekst jednolity uwzględnia część zmian wprowadzonych ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw oraz ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw, a także zmiany wynikające z przepisów ogłoszonych przed dniem 26 października 2022 r.
Ujednolicony tekst zawiera m.in. przepisy dotyczące sporządzania sprawozdania z gospodarowania nieczystościami ciekłymi, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie z ustawą wójt (burmistrz lub prezydent miasta) będzie mieć obowiązek sporządzania corocznego sprawozdania w tym zakresie dla właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska oraz właściwego dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Raport będzie trzeba złożyć nie później niż do końca kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy, ale nie obejmie to jeszcze roku 2022. W sprawozdaniu mają się znaleźć informacje m.in. o.: liczbie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy; liczbie właścicieli nieruchomości, od których odebrano nieczystości ciekłe, oraz liczbie osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, na której znajduje się dany zbiornik bezodpływowy lub dana przydomowa oczyszczalnia ścieków; liczbie zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków, których opróżnianie zorganizowała gmina; częstotliwości opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków, ilości nieczystości ciekłych odebranych z obszaru gminy w podziale na nieczystości ciekłe bytowe oraz przemysłowe; ilości wody pobranej przez użytkowników niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej; stacjach zlewnych, liczbie przeprowadzonych kontroli wskazanych dokumentów oraz wynikach tych kontroli.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określa zadania gminy dotyczące utrzymania czystości i porządku oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, właścicieli lokali w budynku wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokali, osób, którym służy tytuł prawny do lokalu w budynkach wielolokalowych, osób faktycznie zamieszkujących lub użytkujących te lokale lub osób faktycznie zamieszkujących lub użytkujących lokal należący do spółdzielni mieszkaniowej w tym zakresie. Ponadto reguluje warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów; warunki udzielania zezwoleń podmiotom świadczącym usługi w zakresie uregulowanym w ustawie, a także obowiązki wytwórców odpadów komunalnych w zakresie selektywnego zbierania tych odpadów.