Przedmiotem posiedzenia Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, które odbyło się 25 maja br. była informacja Ministra Cyfryzacji na temat wdrażania ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa, Janusz Cieszyński, zaznaczył, że ustawa o doręczeniach elektronicznych zrewolucjonizuje sposób porozumiewania się obywateli z administracją. Przyznał jednocześnie, że jest to projekt trudny. Wdrożenie ma zostać poprzedzone komunikatem wysłanym w terminie 90 dni przed uruchomieniem systemu. Rozbudowywany jest też zespół, który zajmuje się wsparciem użytkowników.
Janusz Cieszyński przyznał, że przy pierwszym projekcie przepisów pominięto ergonomię całego przedsięwzięcia. Zapowiedziano kilka zmian legislacyjnych – proobywatelskich i procyfryzacyjnych.
Planowana jest możliwość korzystania ze skrzynki do e-doręczeń z poziomu aplikacji mObywatel. Łączy się to także ze strategią mObywatel 2.0, która zakłada szerokie wykorzystanie powiadomień. Resort chciałby również wykorzystać pełnomocnictwa – umożliwiałoby ono odbieranie powiadomień urzędowych, przekazywanie ich i wciąganie w cyfrowy świat osób starszych.
Strategicznym partnerem procesu cyfryzacji Polski miałaby zostać Poczta Polska.
Prace resortu będą skupiać się na tym, by z jednej strony zapewnić stały strumień pewnego finansowania dla poczty, a z drugiej strony wciągać jak najwięcej osób do tego, aby w sposób najwygodniejszy korzystały z usług publicznych.
W toku dyskusji pytano o to, czy zachowane zostaną zapowiedziane terminy realizacji zadań (czerwiec i lipiec). Wyrażono również sceptycyzm w stosunku do pomysłu automatycznego przenoszenia danych z CIDG i KRS do kolejnego systemu. Zastanawiano się też, do kogo w tym przypadku będzie miał zgłaszać się obywatel, jeśli napotka na trudności. Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa zapewnił o współpracy i wzięciu pod uwagę zgłoszonych kwestii przy projektowaniu systemu.