Na kwietniowym posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii podsumowano działania Ministerstwa Cyfryzacji dotyczące nowych dokumentów i usług udostępnionych w cyfrowym portfelu mObywatel w 2021 roku oraz planów rozwoju na 2022 rok. Omówiono m.in. wdrożenie nowych funkcjonalności w aplikacji mObywatel, portal Diia.pl, umożliwiający weryfikację tożsamości obywateli Ukrainy oraz rozszerzenie bazy dokumentów dostępnych za pośrednictwem aplikacji publicznej mObywatel.
Sekretarz w KPRM, Adam Andruszkiewicz rozpoczął od wymienienia funkcjonalności, które są już obecne w aplikacji mObywatel. Aplikacja zawiera bogaty zasób dokumentów w formie elektronicznej m.in. prawo jazdy, legitymację studencką, uczniowską czy Kartę Dużej Rodziny. Obecnie aplikacja ma wdrożone 15 usług, w tym dostęp do unijnego certyfikatu szczepienia przeciw COVID-19, który w 2021 roku znacząco usprawnił podróże Polaków za granicę. Niektóre usługi są skierowane do konkretnej grupy odbiorców jak w przypadku Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, będącej zintegrowanym biletem na różne rodzaje komunikacji miejskiej.
Omówiono również portal Diia.pl, który umożliwia stwierdzenie tożsamości obywateli Ukrainy. Rozwiązanie to skierowane jest głównie do obywateli Ukrainy, którzy nie posiadają przy sobie dokumentów tożsamości, a korzystali z ukraińskiego wirtualnego portfela Diia. Zadeklarowano prace nad wdrożeniem nowych funkcjonalności w Diia.pl do końca 2022 roku, m.in. dostęp do recept czy wspomnianego certyfikatu szczepień przeciw COVID-19.
Również w aplikacji mObywatel obywatele polscy mają w tym roku znaleźć nowe usługi. Część z nich będzie skierowana do kierowców, którzy prócz już dostępnych przykładowo danych z dowodu rejestracyjnego, potwierdzenia polisy OC oraz licznika punktów karnych, mają otrzymać możliwość podglądu mandatów karnych. Kontynuowano prace nad systemem umożliwiającym zainteresowanym samorządom i instytucjom publicznym prowadzenie ewidencji, wydawania lokalnych dokumentów elektronicznych np. kart miejskich. Celem jest wyrównanie dysproporcji w dostępie do nowoczesnych rozwiązań na terenie całego kraju, zwłaszcza na poziomie gmin, które z uwagi na wielkość i koszty nie prowadzą takich systemów teleinformatycznych. Kolejnym usprawnieniem ma być uwierzytelnianie i przekazywanie swoich danych do urzędu za pomocą kodu QR, skanowanego z poziomu aplikacji, tak jak zostało to rozwiązane przy rozliczeniach podatkowych np. przy rozliczeniu PIT.
Zapowiedziano pracę nad ustawą dotyczącą funkcjonowania aplikacji mObywatel w przestrzeni publicznej, ponieważ obecnie jest ona nierespektowana przez wiele organów. Ustawa ma doprowadzić do uznawania aplikacji na równi z fizycznymi dokumentami tożsamości. Jak podkreślił Adam Andruszkiewicz, perspektywa, iż za kilka lat obywatele będą preferować elektroniczne dokumenty, jest bardzo realna stąd podjęto takie kroki legislacyjne.
Poseł Michał Gramatyka odniósł się do rozszerzenia bazy dokumentów w aplikacji mObywatel o legitymację poselską i senatorską. Potwierdzono takie plany, zastrzegając, iż pojawią się one w aplikacji równolegle z uchwaleniem ustawy, ze względu na obywateli, którzy obecnie muszą czekać na potwierdzenie ustawowe, by w pełni korzystać z aplikacji.
Przewodniczący Komisji Jan Grabiec podniósł kwestię bezpieczeństwa aplikacji mObywatel. Jak zapewnił Adam Andruszkiewicz, nie odnotowano dotychczas żadnych incydentów włamania, przejęcia aplikacji czy posłużenia się danymi w celu niedozwolonym przez osoby trzecie. Aplikacja jest stale aktualizowana oraz wymusza korzystanie z jej najnowszej wersji. Nie wiąże się to jednak z utrudnieniem dostępności aplikacji na starszych smartfonach, uniemożliwiając pobranie aplikacji jedynie na najstarszych systemach.