Sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży, podczas posiedzenia 26 listopada br. wysłuchała informacji Ministra Edukacji i Nauki na temat wyników raportu „Strategia umiejętności OECD: Polska” w kontekście prac koordynowanych przez MEN nad przygotowaniem części szczegółowej „Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030”.
Raport przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Marzena Machałek.
„Strategia Umiejętności OECD: Polska” to raport zawierający przekrojową, syntetyczną diagnozę stanu rozwiązań dotyczących wspierania rozwoju umiejętności oraz wypracowany w ścisłej współpracy z polskimi interesariuszami zestaw rekomendacji opartych na dobrych praktykach, w tym doświadczeniach innych państw.
Cztery obszary priorytetowe, na których opiera się struktura raportu, ważne z punktu widzenia poprawy dotychczasowych osiągnięć Polski w zakresie rozwoju umiejętności, to:
- zwiększanie sprawności reagowania systemu edukacji na potrzeby rynku pracy,
- wspieranie większego uczestnictwa we wszystkich formach uczenia się dorosłych,
- wzmacnianie wykorzystania umiejętności w polskich przedsiębiorstwach,
- wzmacnianie zarządzania systemem umiejętności w Polsce.
Zgodnie z raportem Polska osiąga stosunkowo dobre wyniki w zakresie umiejętności oraz wprowadziła reformy dotyczące rozwiązań w tym zakresie.
Opracowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 stanowi warunek podstawowy dla przyszłej perspektywy finansowej UE 2021-2027. ZSU 2030 ma status polityki publicznej, czyli stanowi dokument pomocniczy dla Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) i koresponduje z zapisami horyzontalnych zintegrowanych strategii rozwoju, stanowiąc dla nich jednocześnie ważny układ odniesienia.
Komisja wysłuchała także informacji Ministra Edukacji i Nauki na temat analizy wyników badania PISA 2018 i wniosków z nich wynikających.
Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej – Maciej Kopeć.
PISA (Programme for International Students Assessment) to międzynarodowe badanie kompetencji uczniów piętnastoletnich – w większości państw, to w tym wieku uczniowie podejmują decyzje o dalszej edukacji lub kończy się obowiązek szkolny realizowany w klasycznej klasowo-lekcyjnej formie. Wyniki badania koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) we współpracy z ministerstwami edukacji i zespołami badawczymi z poszczególnych krajów ogłaszane są co trzy lata.
Wyniki badania PISA 2018 przedstawiają się następująco: średnia rezultatów uczniów w Polsce wzrosła w stosunku do 2015 r. – dla matematyki z 504 do 516 punktów, dla rozumienia tekstu z 506 do 512 punktów, dla nauk przyrodniczych z 501 do 511 punktów. Średnia dla wszystkich wymienionych domen wzrosła z 503 do 513 punktów. Wyniki polskich uczniów należą do europejskiej czołówki – obok krajów takich jak Estonia, Finlandia, Wielka Brytania czy Holandia. Wyraźnie wyższe są jedynie wyniki kilku państw azjatyckich (m.in. Singapuru, Hongkongu i Chin).