Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w pozwoleniach na użytkowanie obiektu w związku z koronowirusem

Zmiany w pozwoleniach na użytkowanie obiektu w związku z koronowirusem fotolia.pl

Zastąpienie pozwoleń na użytkowanie zawiadomieniami o zakończeniu budowy przewiduje art. 31zy(1) specustawy covidowej.

Przepis został dodany ustawą z dnia 9 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, która czeka teraz na rozpatrzenie przez Senat (ustawa wprowadzania m.in. zmiany w ustawie 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID‑19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, czyli w tzw. specustawie covidowej).

Wynika z niego, że w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 przepisów art. 55 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane nie stosuje się, a wnioski o udzielenie pozwolenia na użytkowanie złożone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli nie wydano decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, traktuje się jak zawiadomienie o zakończeniu budowy o którym mowa w art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. W przypadku tych wniosków termin do zgłoszenia sprzeciwu w drodze decyzji liczy się od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Jak wynika z przepisu nie będzie miał on zastosowania gdy zachodzą, zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 49 ust. 5 albo art. 51 ust. 4 Prawa budowlanego tj. wtedy gdy uzyskanie pozwolenia na użytkowanie związane jest z postępowaniem legalizacyjnym.

Nieoficjalnie wiemy również, że przepis ma podlegać dalszym modyfikacjom w kolejnej nowelizacji przepisów polegającym na wydłużeniu terminu na wydanie sprzeciwu w odniesieniu do zawiadomień o zakończeniu budowy z 14 do 21 dni oraz wprowadzenie przepisu, że do zawiadomienia o zakończeniu budowy, o którym mowa w art. 54 Prawa budowlanego nie stosuje się art. 15zzs ust. 1 i 8 specustawy covidowej (przepisy stanowiące o zawieszeniu biegu terminów w postępowaniach administracyjnych). Bez tej ostatniej zmiany, przy obecnym brzmieniu art. 31zy(1), po jego wejściu w życie, pojawi się oczywista wątpliwość, czy art. 31zy(1) stanowi przepis szczególny względem art. 15zzs. 

Czw., 16 Kw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel