Zapewnienie udziału pracodawców we wspomaganiu szkolnictwa zawodowego, poprzez realizację systemu dualnego, który będzie odpowiadał potrzebom gospodarki – to zdaniem resortu edukacji najlepsza metoda na zwiększenie skuteczności systemu szkolnictwa zawodowego dla młodzieży.
9 lutego br. sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli systemu szkolnictwa zawodowego wraz ze stanowiskiem Ministra Edukacji Narodowej.
Informację przedstawił Mieczysław Łuczak, wiceprezes NIK. Jak przypominał, celem kontroli NIK była ocena skuteczności systemu szkolnictwa zawodowego dla młodzieży. W wyniku przeprowadzonej w latach 2012-2015 kontroli wykazano niewystarczające przygotowanie samorządów powiatowych do zapewnienia prawidłowych warunków i infrastruktury do kształcenia zawodowego (40% skontrolowanych samorządów), wysoki stopień bezrobocia wśród absolwentów szkół zawodowych (ponad 41%), brak korelacji pomiędzy oczekiwaniami rynku i pracodawców a osiąganym rezultatem programu kształcenia oraz brak należytej bazy dydaktycznej (1/3 skontrolowanych przypadków).
W odpowiedzi na wyniki kontroli stanowisko Ministerstwa Edukacji Narodowej przedstawiła wiceminister Teresa Wargocka. Minister odniosła się do przeciwdziałania przez resort stwierdzonym nieprawidłowościom poprzez wprowadzanie zmian i działań na gruncie reformy prawa oświatowego, współpracy międzyresortowej oraz między ministerstwem a samorządami. Podkreśliła, że kluczowym dla rozwiązania problemu jest zapewnienie udziału pracodawców we wspomaganiu szkolnictwa zawodowego, poprzez realizację systemu dualnego, który będzie odpowiadał potrzebom gospodarki. Zróżnicowana zostanie subwencja oświatowa – wyższa dla placówek, które kształcić będą w zawodach oczekiwanych na rynku pracy. Rozważane jest stworzenie Funduszu Rozwoju Edukacji Zawodowej, z którego finansowane byłoby wspomaganie deficytowych kierunków obciążających finansowo samorządy. Kolejnym działaniem stymulującym szkolnictwo zawodowe będzie zwiększenie dostępności uzyskania przez absolwentów tych szkół wykształcenia średniego oraz zwiększenie udziału doradztwa zawodowego.
Przewodniczący podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego – poseł PiS Dariusz Piontkowski przedstawił najważniejsze wnioski wynikające z dyskusji przeprowadzonej na posiedzeniu podkomisji nad przebiegiem egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie w 2016 r. Podkomisja zwróciła uwagę na dużą liczbę osób, które nie zdały omawianego egzaminu, odwołań złożonych do zdawanych egzaminów, trybu ich rozpatrywania i uwzględniania, udziału eksternów w ogólnej liczbie egzaminowanych oraz perspektyw dalszego kształcenia.
Źródło: www.sejm.gov.pl