Na poniedziałkowym posiedzeniu połączonych sejmowych Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii oraz Komisji Infrastruktury odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw. Posłowie rozważali proponowaną przez resort cyfryzacji nową datę wejścia w życie CEPIK 2.0.
Uzasadnienie zmiany terminu wejścia w życie CEPIK 2.0
Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu projektu, proces przełączenia na zmodernizowany system jest procesem skomplikowanym i wiąże się z migracją bardzo dużej ilości danych z wielu źródeł oraz przełączeniem dużej ilości podmiotów. Konieczność zweryfikowania i potwierdzenia poprawności komunikacji oraz wykonania testów związanych z uruchomieniem systemu jest również procesem, którego skomplikowanie wynika głównie ze zróżnicowania i liczby końcowych odbiorców usług – 380 powiatów, ponad 4 tysiące stacji kontroli pojazdów, ponad 7 tysięcy ośrodków szkolenia kierowców.
Dlaczego 4 czerwca 2018?
Proces przełączenia na zmodernizowany system powinien być przeprowadzony w okresie, w którym zdecydowana większość systemów teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, nie jest wykorzystywana przez użytkowników. Z punktu widzenia kalendarza i rozłożenie w nim tzw. długich weekendów, optymalnym terminem umożliwiającym techniczne wdrożenie zmodernizowanego systemu bez zakłóceń jest dzień 4 czerwca 2018 r. W tym terminie przewiduje się wejście w życie nowelizowanych przepisów oraz wdrożenie CEPIK 2.0. Dzięki temu terminowi będzie bowiem możliwe przeprowadzenie produkcyjnego uruchomienia systemu w dniach 2 i 3 czerwca 2018 r.