Do Sejmu wpłyną projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o utworzeniu Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych, sporządzonej w Pekinie dnia 29 czerwca 2015 r. Polska znalazła się w gronie 57 potencjalnych państw założycielskich Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB), zyskując tym samym prawo do udziału w negocjacjach dotyczących tworzenia ram organizacyjnych i prawnych Banku.
Jak czytamy w uzasadnieniu akcesję Polski do AIIB należy przede wszystkim postrzegać jako realizację celów gospodarczych Polski w średnim i długim okresie. Idea powstania AIIB łączy się bezpośrednio z rozwojem innej chińskiej inicjatywy – rewitalizacji tras handlowych na linii Chiny – Europa „Jeden Pas i Jeden Szlak”. Tworzenie nowych, globalnych instytucji finansowych przez Chiny sygnalizuje nowy trend polegający na stopniowej, rosnącej integracji tego państwa ze światową gospodarką. Należy jednocześnie pamiętać, że działalność AIIB nie ograniczy się do Chin, ale obejmować będzie cały region Azji. Azja Wschodnia, Południowa i Centralna to obszar, na którym realizowana jest większość światowych inwestycji w obszarze energetyki, zarówno tradycyjnej (elektrownie węglowe, gazowe i jądrowe), jak i odnawialnej (hydroenergetyki).
Polska ma prawo subskrybować kapitał na poziomie 831,8 mln USD, co oznacza łączny udział w kapitale Banku na poziomie 0,8475%. W ramach subskrypcji kapitału tylko 20% wpłacane będzie w gotówce, tj. w przypadku Polski 166,4 mln USD (w 5 równych ratach, począwszy od 2016 roku). Przedmiotowa wpłata, poniesiona z budżetu państwa, nie powiększy deficytu sektora finansów publicznych i nie stanowi wydatku z punktu widzenia reguły wydatkowej. Środki na ten cel zabezpieczone zostały w ustawie budżetowej na 2016 rok.
Udział Polski w AIIB byłby porównywalny z udziałami w innych międzynarodowych instytucjach finansowych – nasz udział w Banku Światowym wynosi 0,65%, w Europejskim Banku Inwestycyjnym – 2,06%, a w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju – 1,28%.
Przedmiotowa umowa założycielska wypełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 3 Konstytucji RP, dlatego niezbędnym krokiem do uzyskania pełnego członkostwa w Banku jest przeprowadzenie ratyfikacji umowy międzynarodowej, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. W statucie Banku ostateczny termin złożenia aktu ratyfikacyjnego u depozytariusza (rządu ChRL) wyznaczono na dzień 31 grudnia 2016 r. W interesie Polski jest jak najszybsza ratyfikacja, gdyż zapewni ona pełne członkostwo w Banku z prawem głosu przy podejmowaniu decyzji przez organy Banku oraz z prawem obsady stanowisk, które mogą zostać Polsce przyznane.