Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Miejmy się na baczności – sejm obniży stawki za zajęcie pasa drogowego

Miejmy się na baczności – sejm obniży stawki za zajęcie pasa drogowego fotolia.pl

Swoje żniwo zbiera brak porozumienia pomiędzy Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji i samorządami województw a gminami i powiatami, w przedmiocie poziomu stawek za zajęcie pasa drogowego dla realizacji sieci szerokopasmowych. Do sejmu wpłynął poselski projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, który radykalnie obniża stawki wskazane w art. 40 ust. 8 ustawy o drogach publicznych.

Aktualna sytuacja

Art. 40 ust. 8 określa maksymalną wysokość stawek, jaką może ustalić organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego dla dróg, których zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym przepisem, wysokość stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego, o których mowa w ust. 4 i 6, nie mogą przekroczyć 10 zł za jeden dzień zajmowania pasa drogowego, zaś opłata o której mowa w ust. 5, nie może przekroczyć 200 zł.

W ocenie wnioskodawców wyżej wskazane (aktualnie obowiązujące) limity stawek są zbyt wysokie. Jak wskazują dane zawarte w studiach wykonalności dla projektów regionalnych sieci szerokopasmowych koszty zajęcia pasa drogowego w celu umieszczenia urządzeń infrastruktury niezwiązanej z zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego ponoszone przez inwestorów mogą stanowić nawet do 60% wszystkich kosztów na etapie eksploatacji.

Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu, z analiz ekonomicznych wynika, że inwestycje na tzw. obszarach białych stają się powszechnie nieopłacalne przy stawce opłaty przekraczającej 20 zł za zajęcie 1m2.

Zmiany

Poselska nowelizacja zakłada, że organy samorządu terytorialnego dostosują maksymalne stawki opłat za zajęcie pasa drogowego w odniesieniu do obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej, dla dróg, których są zarządcą do poziomu obowiązującego dla dróg, dla których zarządcą jest GDDKiA. Oznacza to, że w odniesieniu do obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej, stawka opłaty za zajęcia pasa drogowego, w celu prowadzenia w nim robót budowlanych lub umieszczenia telekomunikacyjnych obiektów budowlanych nie będzie przekraczać 0,20 zł/ dzień zajmowania pasa drogowego, zaś stawka opłaty rocznej za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia w pasie drogowym obiektów i urządzeń telekomunikacyjnych nie będzie przekraczać 20 zł za zajęcie 1m² pasa drogowego. Na dostosowanie uchwał, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mają 3 miesiące, licząc od daty wejścia w życie ustawy.

Wprowadzono ponadto rozwiązanie umożliwiające zmianę wydanych już decyzji administracyjnych zezwalających na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia w nim urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej lub telekomunikacyjnych obiektów budowlanych w zakresie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego, w przypadku gdy organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmie uchwałę w zakresie dostosowania stawek opłat za zajęcie pasa drogowego zgodnie z niniejszą ustawą. Opłaty już uiszczone nie podlegają zwrotowi.

Uzasadniając swoją propozycję, posłowie zadbali o stan finansów samorządu wojewódzkiego zapominając najwyraźniej o budżetach gmin i powiatów. O konsekwencjach dla tych ostatnich w uzasadnieniu nie ma ani słowa.

Na dzień dzisiejszy projekt nie ma jeszcze nadanego numeru druku, nie wiadomo kiedy będzie rozpatrywany, ale należy trzymać rękę na pulsie. 

Pt., 25 Wrz. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka