Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

In vitro a samorządy

In vitro a samorządy fotolia.pl

9 czerwca 2015 roku swoje prace zakończyła sejmowa podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o leczeniu niepłodności oraz poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów, popularnie zwanego ustawą in vitro. Począwszy od etapu założeń, przedmiotowy projekt budzi wiele kontrowersji, głównie z uwagi na kwestie światopoglądowe.

Z punktu widzenia interesów jednostek samorządu terytorialnego, najistotniejszym przepisem jest art. 11 ust. 2 i 2 projektu, a mianowicie organy jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie swoich kompetencji określonych w przepisach dotyczących tych jednostek, mogą podejmować działania na rzecz ochrony i promocji zdrowia rozrodczego. Wspomniane przez wnioskodawcę działania obejmują m.in. edukację w zakresie stylu życia chroniącego potencjał rozrodczy człowieka i zwiększającego szanse urodzenia zdrowego dziecka oraz celowości opieki prekoncepcyjnej, ograniczanie emisji czynników mających szkodliwy wpływ na potencjał rozrodczy człowieka, zapewnienie dostępu do informacji na temat czynników mających wpływ na potencjał rozrodczy człowieka, uwzględnianie problematyki zdrowia rozrodczego w opiece zdrowotnej, w szczególności w odniesieniu do osób chorych przewlekle i niepełnosprawnych.

Jak przyznano w uzasadnieniu projektu, fakultatywny charakter tych zadań określonych w ww. przepisie został uzgodniony i uzyskał akceptację Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zadania określone w art. 11 będą – o ile jednostka wyrazi taką wolę – realizowane w ramach kompetencji tej jednostki.

Komisja Zdrowia przyjęła projekt na posiedzeniu w dniu 9 czerwca 2015 roku. 

Pt., 12 Czrw. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka